Emelie Wibron skriver "monsterkontrakt" med IKSU innebandy

I fjol blev hon utsedd till "Årets back" i Svenska Superligan. I år blev hon utsedd till "Årets forward". Nu väljer Emelie Wibron att skriva 10-årskontrakt med IKSU innebandy.

- Jag älskar kulturen och mentaliteten i den här klubben och sättet vi spelar innebandy på, säger 24-åringen.

Wibron kom till klubben redan 2009 och har bortsett från en säsong i Pixbo varit IKSU trogen och kommer också - mest troligt - att avsluta karriären i klubben.

- Det känns helt naturligt att skriva på 10 år för IKSU, vi har bäst förutsättningar av alla klubbar i Sverige och kulturen vi skapat där ledare och spelare hela tiden driver varandra för att utvecklas är fantastisk. Slutmålet är att slåss om SM-guldet och det är i en sådan miljö jag vill vara, säger Wibron som den här säsongen svarade för osannolika 80 poäng, fördelade på 54 mål och 26 målgivande passningar.

Hennes första säsong som forward slutade med dundersuccé. Hon blev utsedd till SSL:s bästa i kategorin och är unik eftersom hon säsongerna 2011/12 och 2014/15 fick utmärkelsen som "Årets back".

Det rätt unikt att på den här nivån vara bäst på två positioner. Själv är hon också förvånad.

- Jag hade inte en tanke på att det skulle gå så här bra när säsongen startade. Men jag har haft en grymt bra omgivning med bra spelare och jobbat hårt i varje byte, konstaterar Wibron.

Klubbchefen Jocke Sjöström är förstås helnöjd över att fått igenom sitt "monsterkontrakt".

- Emelie har varit en världsspelare i många år, men den här säsongen har hon i våra ögon varit världens bästa innebandyspelare och utvecklats enormt där hon drar ett tungt lass i laget och visat vägen för våra yngre spelare, säger Sjöström.

FAKTA: EMELIE WIBRON

Ålder: 24 år. Moderklubb: Sundsvalls IBF.

Tidigare klubbar: Sundsvalls IBF (2002-2007), RIG Umeå IBF (2007-2009), IKSU innebandy (2009-2013, 2014-), Pixbo IBK (2013/14).

Antal landskamper: 57 A-landskamper, 16U 19-landskamper.

Meriter: 3 VM-guld (2010, 2012 och 2016), SM-guld (2012), 3 SM-silver (201, 2011 och 2013), 3 SM-brons (2014, 2015 och 2016), Champions cup-guld (2012/13). Årets rookie i SSL (2009/2010), Årets back i SSL (2011/2012 och 2014/2015), Årets forward i SSL (2015/2016).