Guldtrio avslutar sina karriärer

De meriterade spelarna Iza Rydfjäll, Frida Norström och Julia Nordin väljer att avsluta sina karriärer. Med flertalet SM-guld, CC-guld och VM-guld i bagaget läggs nu fokus på civila karriärer och familj. Bifogat finner ni enskilda pressmeddelanden.

Klubbchefen Jocke Sjöström hoppas att flera av dem unga spelarna i IKSU innebandy får göra samma resa som den välmeriterade trion.

- Det är tråkigt att tre världsspelare, alla 90-talister, väljer att avsluta sina karriärer trots att dom fortfarande bara blir bättre och bättre. Samtidigt får man ha respekt och vara tacksam för allt dom gett IKSU innebandy och daminnebandyn i stort. Alla tre har gjort en fantastisk resa i IKSU innebandy och nu ges det utrymme får flera av våra unga spelare att göra samma resa. Generationsväxlingen fortsätter hos oss men målsättningen kommande säsong är att försvara Champions Cup och SM guldet.

Iza Rydfjäll är en av innebandyvärldens mest meriterade spelare trots sin ringa ålder. Nu väljer 25-åringen från Umeå att avsluta sin karriär.

- Jag är väldigt nöjd med det jag har presterat och sen att jag har fått representera en sån fantastisk klubb i många år har varit en ära. Jag har spelat länge nu och det är väldigt mycket som ska fungera med jobb och annat utanför innebandyn. Det är svårt att få tiden att räcka till och kroppen har inte känts 100% den senaste säsongen. Jag är en riktig tävlingsmänniska och har väldigt höga krav på mig själv och känner jag inte att kroppen kan ge allt och motivationen börjar brista så känns förutsättningarna inte rättvisa mot varken mig själv eller laget.

Frida Norström växte upp i Skellefteå men kom till Umeå och IKSU innebandy inför säsongen 2010/2011. Sedan dess har hon varit klubben trogen. Nu väljer hon att avsluta sina karriär för att få mer tid till familj och vänner.

- Att få tid för min familj och mina vänner är något som jag har längtat efter under en längre tid, men eftersom jag älskar att spela innebandy och vara en del av IKSU har jag lagt mycket av mitt fokus och min energi på det under de senaste åren. Under alla mina år i IKSU har jag trivts otroligt bra och det finns flera anledningar till att jag känner så. Dels för att det finns många fantastiska människor som arbetar i föreningen och runt laget, och dels för att föreningen alltid strävar efter att ge oss de bästa förutsättningarna. I framtiden hoppas jag kunna fortsätta vara en del av IKSU och på något sätt kunna ge tillbaka till världens bästa förening och den sport som jag älskar. Efter sommaren ser jag fram emot att komma till IKSU och heja fram världens bästa lag till nya framgångar.

Trots två tunga knäskador under gymnasietiden valde då 19-åriga Nordin att byta från lokalkonkurrenten IBK Dalen till IKSU innebandy. Efter fem säsonger i IKSU innebandy som inneburit två raka SM-guld och två Champions Cup-guld väljer hon att ägna tid åt det civila och familjen.

- Jag väljer att avsluta min karriär främst då jag känner att tiden inte riktigt räcker till just nu. Som innebandyspelare finns tyvärr inte förutsättningarna för att ”leva” på idrotten idag, vilket innebär att det är mycket med det privata som måste gå ihop också. Sedan känner jag väl att motivationen inte riktigt finns där som förut längre. Efter nio säsonger i den högsta serien känner jag mig helt enkelt rätt klar, även om det givetvis känns vemodigt då det varit en så stor del av ens liv, säger Nordin.

• Skellefteå