I vår satsar IKSU på Indoor Walking

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2011 09:19 CET

I vår satsar IKSU på Indoor Walking på både IKSU spa och IKSU sport.

Indoor Walking startar 7 mars på IKSU spa och i slutet av april på IKSU sport.

Indoor Walking är en enkel och tillgänglig konditionsträningsform. Den passar alla från den helt otränade till den som vill ha stor utmaning. Träningsformen har på kort tid fått stor spridning och är på stark frammarsch i Sverige, främst i de södra delarna av landet.

Indoor Walking påminner om gruppträningsformen cykling men in stället för en spinningcykel använder man en crosstrainer. Det känns som att jogga eller gå i rask takt. Det är inte frågan om något löpband utan ett magnetiskt motstånd som följsamt svarar på kroppens rörelser mekaniskt. Det enda man behöver ställa in är styret och sedan kan man enkelt justera motståndet. En fördel jämfört med cykel är att du använder hela kroppen och jobbar med både armar och ben samtidigt. Dessutom är det skönare och skonsammare för kroppen då man kan stå upprätt och inte behöver inte sitta på en sadel.

Fördelen att gå på ett gruppträningspass jämfört med att använda en crosstrainer i gymmet är att du har en instruktör som leder dig i 40-55 minuter så att du får ett variationsrikt och genomtänkt upplägg på din träning. Passen läggs upp med olika intervaller där man simulerar raksträckor, backar och tempoväxlingar till musik. Det är inget färdigt koncept utan instruktören får själv lägga upp sitt pass.

- Det är en träningsform som vi tror passar bra in här hos oss på IKSU, säger Anna-Karin Hammar som är gruppträningsansvarig på IKSU spa och som själv kommer att leda de första passen. Intresset för träning tillsammans i grupp bara växer och vi har sett en ökning på alla våra pass, inte minst cyklingen. Indoor Walking gör konditonsträningen än mer lättillgänglig.

Pressinbjudan
Vi erbjuder representanter från media som vill prova på Indoor Walking ett förhandspass kl 14.15 måndag 7 mars på IKSU spa samt möjlighet att närvara vid premiärpasset kl 15.00 samma dag.

För mer information och frågor samt anmälan till förhandsvisningen, kontakta Anna-Karin Hammar, IKSU.

anna-karin.hammar@iksu.se tel 090-71 24 67, 076-800 40 48

(På bilden Anna-Karin Hammar, Foto: Jennie Stensson)

IKSU driver en av Sveriges största idrottsanläggningar, IKSU sport vid universitetsområdet i Umeå.  I anläggningen finns Nordens största gym på 2300 kvm samt lokaler för gruppträning, simning, klättring, boll- och racketsporter med mera. Systeranläggningen IKSU spa, belägen i natursköna omgivningar på Umedalen erbjuder träning och återhämtning i rofylld miljö. Varje vecka genomförs över 300 gruppträningspass på IKSU. Föreningen IKSU – Idrottsklubben studenterna Umeå – har ca 18.000 fasta medlemmar. IKSU har 17 sektioner med verksamhet inom alltifrån innebandy till beachvolley och friluftsaktiviteter. I IKSU-gruppen ingår även bolaget IKSU Hälsa AB med fokus på behandlingar, hälsoprogram och konferensverksamhet.

Kommentarer (0)