Supertalang till IKSU innebandy

Nu har Rönnbyfostrade RIG Umeå-spelaren Tova Eriksson skrivit ett fyraårs kontrakt med IKSU Innebandy. Tova, född 1998, rankas allmänt som en av Sveriges största innebandytalanger, något som bekräftades redan 2014 då hon placerades som trea på Innebandymagazinets ”Topp 100 lista”. Därefter har hon 10 U19-landskamper, samt fyra JSM-guld med RIG Umeå på meritlistan.

För IKSU är det är en strategisk värvning och en signal om att klubben fortsätter att satsa på yngre spelare som kan förädlas i en bra omgivning.

- Vi har följt Tovas utveckling under hennes tid vid RIG och är glada att vi nu kan skriva ett längre kontrakt med henne. I Tova får vi in en tjej med förmåga att fokusera och med ett moget spelsinne. Egenskaper som gör att hon passar in i vår helhetsbild, säger Jocke Sjöström, klubbchef i IKSU Innebandy.

Tovas normala position är center, men som left-spelare kan hon också spela högerforward. När hon nu tar steget från RIG till IKSU gör hon det med stor förväntan.

- Sett till hur jag vill utvecklas känns IKSU perfekt. Jag har provtränat med laget och är imponerad av den proffsiga miljön. Jag trivs också väldigt bra med att bo i Umeå och förutom innebandyn är min plan att plugga till civilekonom och nyttja elitidrottsavtalet som IKSU har, säger Tova Eriksson.

Tova bor redan i Umeå vilket underlättar processen med att integrera henne i laget, samt att hon kan ansluta till IKSU relativt omgående.

- Ja, visst är det så. Att få in en så talangfull spelare som redan bor i Umeå underlättar för oss. Dessutom visar vi ju att IKSU tittar på hemmamarknaden och satsar på talanger som finns i vår närmiljö, avslutar Jocke Sjöström.