​Swedish Beach Tour flyttar finalen till Umeå

Tourfinalen av Swedish Beach Tour kommer till Umeå. Den spelas som tourens sista stopp den 12-15 augusti. Årets turnering är den 15:e i Umeå. Arrangemanget är en uppskattad folkfest som årligen drar fullsatta läktare. IKSU fortsätter som lokal arrangör.

– Finalen är ett hett byte och något vi haft siktet på under lång tid så självklart känns det riktigt kul. Det betyder också att vi flyttar tillbaka tävlingen till augusti. Nu har vi haft ganska tur med vädret de senaste åren men att spela i augusti känns vädermässigt säkrare, säger Caroline Eklund, projektledare IKSU.

– Det blir spännande att se hur tourfinalen utvecklas med en ny ort som har en lång tradition av tävlingen, säger Jakob Birgersson, projektledare för Swedish Beach Tour.

– Det känns fantastiskt kul att tourfinalen avgörs här i Umeå. IKSU beachvolley har i flera år visat att man gör den bästa tävlingen på hela touren och det här stärker givetvis Umeå som Sveriges bästa beachvolleystad, säger Simon Dahl, evenemangsansvarig på Visit Umeå.

Preliminärt schema

Onsdag 12/8
Kidsvolley och aktiviteter riktade för barn och unga.
Företagscup

Torsdag 13/8
Inledande spel, Swedish Beach Tour

Fredag 14/8
Åttondelar och kvartsfinaler, Swedish Beach Tour.

Lördag 15/8
Semifinaler och finaler, Swedish Beach Tour.
Officiell beachfest

Lokala spelare

I vanlig ordning ser IKSU ut att representeras på touren.

Klart på herrsidan är att förra årets vinnare av tourstoppet i Umeå Martin Barrefalk, IKSU, fortsätter sin lyckade satsning med Martin Appelgren, Göteborgs BC. Tourfinalmästaren Björn Berg kommer att spela och går för sin 14e raka tourfinal titel men har inte helt klart med partner. Inte heller regerande svenska mästaren Björn Huitfeldt, IKSU, har gått ut med vem som är årets partner.

På damsidan står klart att internationellt rutinerade Sigrid Simonsen, som knep ett silver vid förra årets Umeåstopp satsar tillsammans med lovande och talangfulla Lisa Sundberg, även hon IKSU.

Det är fortfarande många spelare som inte presenterat hur satsningarna ser ut och vilka som ställer upp tillsammans.

Försäsongen lägger spelarna upp olika, en del tränar i hallen på IKSU sport medan andra åker till varmare breddgrader.

Om Swedish Beach Tour

Swedish Beach Tour är den nationella elitserien i beachvolleyboll som funnits sedan 2008 i den form den spelas idag. Eventet arrangerades för första gången sommaren 2000, då under namnet ”Umeå City Beach” och har sedan dess med undantag för 2005 varit ett årligen återkommande evenemang. Sedan 2008 ingår tävlingen i den nationella elittouren, som utvecklats i Umeå och som produceras av Svenska Volleyevent. Sedan starten har evenemanget lockat ca 233 000 besök och intresset bara växer bland Umeås invånare. Evenemanget ska förmedla en positiv bild av Umeå i allmänhet och centrum i synnerhet samtidigt som det bidrar till att driva sportens utveckling framåt. Swedish Beach Tour kommer förutom i Umeå även spelas på ytterligare 5-6 spelplatser runtom i Sverige.

Caroline Eklund, Projektledare IKSU

Mobil: +46 70-298 16 69