Hur öka plaståtervinningen?

Belgienbaserade plastföretaget Total har studerat vad som gör att återvinningsgraden på plast är så låg jämfört med för många andra material, såsom järn och metall, papper m.m.

Deras slutsats är att för alla andra materialslag har det under lång tid skett ett samarbete mellan producenter av råvarubaserat och återvunnet, men inom plastsidan så har inte detta skett i strukturerad form.

Total, vars utvecklingschef Herman Roost gav en intressant presentation hur deras företag har gjort det till sin nisch att jobba med att utveckla kombinationen av återvunnen och oljebaserad plast så att men verkligen drar nytta av respektives fördelar. Hela tiden med en utvecklad cirkulär ekonomi som mål. Han menar att det finns en stor potential till utveckling just genom att förändra synsättet och angreppssättet på frågan.

De jobbar också med att utveckla ett antal produkter baserade på återvunnen plast som ska vara minst lika bra som oljebaserade, både som färdig produkt och under tillverkningsprocessen. Han kallar dessa satsningar för plaståtervinningens Tesla och syftar till att ta bort ett antal fördomar runt att återvunnen plast skulle vara sämre eller t.ex. ge ifrån sig mer lukt under tillverkningsprocessen.

Intressant spaning att för att ta rejäla steg så krävs ett helt annat angreppssätt. Eller som redan Einstein sa: Man kan inte fortsätta göra samma sak och tro att man ska få ett annat resultat.

Lars-Gunnar Almryd, VD & Koncernchef, IL Recycling

#inlägg 2 från BIR:s höstmöte 2016