Det där med högt i tak, hur fungerar det?

Blogginlägg   •   Feb 26, 2016 08:37 CET

”Ring hantverkarna och be dem höja taket så att vår kommunikation blir bättre!” Vi tror inte att det är en strategi som så många företag väljer för att förbättra sin kommunikation. Hur gör företag då? Hur gör ditt företag?

Don’t talk the talk, walk the walk är något som även gäller det höga taket. Vill ni som organisation skapa ett arbetsklimat som innebär att medarbetare vågar ifrågasätta så behövs aktivt arbete. Att ifrågasätta eller vara kritisk tar på krafterna och det innebär att många undviker just detta. De lägger istället energin på någonting roligare, till exempel ett nytt projekt, ny kund eller familjen.

Individerna i organisationen behöver hjälp att utmana sig själva och genomföra tråkiga, utmanande uppgifter. För att göra det behövs samtalsstöd så att individerna förstår varför de ska ge feedback och organisationen behöver skapa strukturer för att underlätta kommunikationen inom företaget. En konkret handling är att ha en feedbackfrukost, inte bara en frukost, utan ett tillfälle då de anställda ger varandra feedback på ett bra sätt. Ingen kan fly och taket höjs.

Får du som läser det några andra idéer eller vill du berätta hur ditt företag arbetar? Maila gärna oss på antingen mikael@imaginethat.se eller fredrik@imaginethat.se

Annat spännande:

SIPF-träff den 3 mars

Träna tanken tillsammans med Mikael och Fredrik den 21 april

Träningsmotivation

Podcast om idrottspsykologi

Beställ vår bok Träna tanken och lär dig mer om mentala föreställningar.

Kommentarer (0)