Det där med högt i tak, hur fungerar det?

”Ring hantverkarna och be dem höja taket så att vår kommunikation blir bättre!” Vi tror inte att det är en strategi som så många företag väljer för att förbättra sin kommunikation. Hur gör företag då? Hur gör ditt företag?

Don’t talk the talk, walk the walk är något som även gäller det höga taket. Vill ni som organisation skapa ett arbetsklimat som innebär att medarbetare vågar ifrågasätta så behövs aktivt arbete. Att ifrågasätta eller vara kritisk tar på krafterna och det innebär att många undviker just detta. De lägger istället energin på någonting roligare, till exempel ett nytt projekt, ny kund eller familjen.

Individerna i organisationen behöver hjälp att utmana sig själva och genomföra tråkiga, utmanande uppgifter. För att göra det behövs samtalsstöd så att individerna förstår varför de ska ge feedback och organisationen behöver skapa strukturer för att underlätta kommunikationen inom företaget. En konkret handling är att ha en feedbackfrukost, inte bara en frukost, utan ett tillfälle då de anställda ger varandra feedback på ett bra sätt. Ingen kan fly och taket höjs.

Får du som läser det några andra idéer eller vill du berätta hur ditt företag arbetar? Maila gärna oss på antingen mikael@imaginethat.se eller fredrik@imaginethat.se

Annat spännande:

SIPF-träff den 3 mars

Träna tanken tillsammans med Mikael och Fredrik den 21 april

Träningsmotivation

Podcast om idrottspsykologi

Träna tanken - en bok om mentala föreställningar i idrotten. Mentala föreställningar (visualisering) är en av de tekniker inom mental träning som används flitigast inom världseliten i idrott för att utvecklas och prestera bättre. Mentala föreställningar kan användas för en rad olika syften, till exempel att stärka sitt självförtroende och motivation. Träna tanken är en bok som handlar om hur man kan använda sig av mentala föreställningar på ett bra sätt och hur man kan utveckla sin förmåga att använda sig av det. Om du vill utvecklas och prestera så bra som möjligt rekommenderar vi verkligen att du läser boken. Du har även nytta av det i andra delar av livet.

Om du vill lära dig mer om mental träning så rekommenderar vi "Mental träning i idrotten: Fem tips". I den delar vi med oss av olika tips: Tålamod, regelbundenhet, vikten av att göra det så tydligt och konkret som möjligt, att få in den mentala träningen på träningar och tävlingar samt att det är bättre att göra någonting snarare än att undvika det eller skjuta upp det.

Många idrottare är elaka mot sig själva efter misslyckade prestationer. De tänker ofta att de är dåliga och säger elaka saker till sig själva: ”Du är puckad!”, ”Du förtjänar det sämsta!”. Det kan handla om ett för kort spjutkast, en tennisspelare som missar tre upplägg i rad, en golfare som läser puttlinjen fel, eller en back som missar en pass.

Du som idrottare är din viktigaste resurs. Ta hand om den. Hur kan du hjälpa dig själv prestera bättre? En sak du kan göra är att efter prestationen fokusera på vad du faktiskt gjorde bra istället för det du gjorde fel. Läs mer om det här.

För att få ut så mycket som möjligt av sina träningspass är det viktigt med ett bra i början av varje träning. Om en idrottare använder de första 10 minuterna av varje träning för att komma in i det tar det nog ofta lite längre tid innan man även kommer igång ordentligt på tävlingar. Läs mer om det här