Barcelona adderas till kalendern för World Rallycross Championship 2015

Racerbana ”Circuit de Catalunya” är belägen i närheten av Barcelona i Spanien. Banan arrangerar bland annat Spaniens Grand Prix i Formel 1, och Kataloniens Grand Prix i MotoGP. Nu kommer även rallycrosstävlingen Barcelona RX att arrangeras på banan under september 2015.

Barcelona blir då den andra stora staden att arrangera en World Rallycross tävling efter Istanbul som arrangerar ett stadslopp i Istanbul Park under oktober i år.

Martin Anayi, Managing Director, World RX, IMG Motorsport, “Detta är mycket positiva nyheter för rallycrossen. Det är en ny marknad för oss och organisatörerna i Barcelona har jobbat hårt för att hjälpa till och ro projektet i hamn […]”

Rob Armstrong, Global Head of Motorsport IMG “Vi är väldigt nöjda över att få möjlighet att jobba nära Barcelonas ledning för att skapa vad jag tror blir ett permanent element i motorsportens kalender. Barcelona är redan Mecka för motorsports fans i och med F1 och MotoGP och med en befolkning på över 1.6 miljoner är det troligt att detta växer till en av våra största tävlingar […].”

Full pressrelease bifogad (engelska)

• wme | img
  • motorsport

IMG är ett internationellt medieföretag som arbetar med försäljning av TV/media rättigheter, produktion, sport klientrepresentation och evenemang. Idag har IMG drygt 3.000 anställda på 130 kontor i 30 länder. Den Nordiska verksamheten har kontor i Stockholm, Oslo och Köpenham.