Mot korruption i Almedalen

Mot korruption i Almedalen

Måndag till torsdag är Institutet Mot Mutor (IMM) på plats i Almedalen och belyser korruptionsfrågan ur olika perspektiv. IMM samarrangerar ett seminarium med Rädda Barnen för att sätta fokus på hur korruption påverkar barns rättigheter, och hur företag kan bidra till en bättre värld för barn genom sitt antikorruptionsarbete. I samarbete med Transparency International Sverige och AmCham Sweden samlar IMM också för fjärde året i rad under en heldag ett stort antal aktörer under parollen ”Tillsammans mot Korruption”.

– Förekomsten av korruption – eller till och med bara uppfattningen om korruption – slår direkt mot tilltron i ett samhälle. Sverige har en hög grad av tillit men samtidigt finns tendenser till minskad tillit. Vi kan inte luta oss tillbaka mot att vi har en låg grad av korruption i Sverige, utan måste hela tiden vara vaksamma mot korruptionsrisker. Vikten av detta kommer vi prata mycket om i Almedalen, säger Natali Phalén, IMM:s generalsekreterare.

På tisdagen den 3 juli arrangerar IMM tillsammans med Rädda Barnen seminariet ”Barns rättigheter och företags ansvar för antikorruption – hur hänger det ihop?”.

– För att använda Världsbankens ord utgör korruption vår tids största hot mot såväl samhällelig som ekonomisk utveckling. Enorma summor går varje år förlorat till korruption världen över. Värst drabbade av korruptionens skadliga effekter är de fattigaste, och bland dessa kvinnor och barn. Denna koppling vill vi synliggöra, säger Natali Phalén.

Under heldagen ”Tillsammans mot Korruption” på torsdagen den 5 juli ställs bland annat riksdagspartierna inför en utfrågning om arbetet mot korruption och under en halvtimme frågas också civilminister Ardalan Shekarabi ut om vad regeringen gör för att arbeta mot korruption. Andra frågor som lyfts under dagen är hur ny teknik som AI och blockkedjor kan användas i kampen mot korruption, hur korruptionen i samhällsbyggnadssektorn kan minskas och hur korruptionsfrihet är en förutsättning för hållbara affärer. Under två pass diskuteras också olika dilemman som kan uppstå i verkliga livet, och hur man ska agera för att undvika att vara korrupt.

– Korruptionsfrågan måste högre upp på den politiska agendan. Under utfrågningarna kommer vi verkligen att ta tempen på var riksdagspartierna står i frågan, avslutar Natali Phalén.

För att läsa mer om IMM:s alla seminarier i Almedalen, klicka här.

Regioner

Institutet Mot Mutor (IMM) är en ideell näringslivsorganisation som inrättades 1923.

IMM:s uppgift är att verka för god sed för beslutspåverkan inom näringslivet liksom samhället i övrigt och att söka motverka användningen av mutor och andra otillbörliga förmåner som medel för sådan påverkan.

Huvudmannaskapet för IMM är delat mellan Stockholms Handelskammare, Svenskt Näringsliv och Sveriges Kommuner och Landsting. Svensk Handel, Läkemedelsindustriföreningen, Bankföreningen och Sveriges Byggindustrier är partnerorganisationer till IMM. Organisationen har därutöver ett antal stödjande medlemmar.