Indiskas sommarförsäljning upp 14%

Indiskas sommarförsäljning upp 14%

När Indiska summerar sommarens försäljning syns en sammanlagd ökning med 14% under perioden maj till juli. E-handeln fortsätter att ha en positiv utveckligen där ökningen ligger på i snitt 50%. Under juli månad toppade försäljningen och jämförbara butiker och e-handeln ökade 30% respektive 80% och därmed gick tvärt emot marknaden där Stilindex senast rapporterade att klädhandeln i Sverige backade med -4,5%.

Ett omfattande arbete med sortimentet har gjorts baserat på feedback från kunderna – där den tydligste förändringen är satsningen på ännu starkare färger och mönster. Det omarbetade sortimentet har funnits i butik sedan i maj månad och har tagits emot på ett mycket bra sätt. Justeringar har också gjorts i kvalitéerna, priserna och storlekarna.

- Det känns fantastiskt att de förändringar vi arbetat stenhårt med sedan i vintras äntligen börjar bära frukt. Sommarens stora kampanj som frontats av Linnea Henriksson har tagits emot oerhört väl av våra kunder. Utöver detta har båda våra försäljningskanaler – säljare i butik och ansvariga för e-handeln jobbat stenhårt under sommaren och agerat snabbfotat, säger Karin Lindahl, VD Indiska.

Den totala försäljningen under sommaren har ökat med 14% jämfört mot föregående år. Juli månad står ut särskilt med en rekordökning på hela 30% mot föregående år. Resultatet för e-handeln toppade i juli med en tillväxt på 80 % där siten nådde nästan 1 miljon besökare. Även hösten har börjar bra där satsningen också fortsatt är på starka färger och mönster. I augusti ökade försäljningen med drygt 10%.

- Vi är ödmjuka för att det är en lång väg kvar på Indiskas förändringsresa, men den starka sommaren ger självförtroende att vi rör oss i rätt riktning. Vi har redan hunnit presentera spännande nyheter för hösten. I augusti uppdaterade vi våra storlekar och passform, där storlekssorteringen numera sträcker sig från 34-50. Nyligen medverkade vi under Stockholm Fashion Week där vår presentation av höstens mode fick ett väldigt fint mottagande. Vi kommer fortsätta arbetet med att stärka varumärket genom nya samarbeten och att synas i nya sammanhang, fortsätter Karin.

Matilda Agné, presskontakt Indiska
Mail: matilda.agne@indiska.se