Så visar Indiska mångfald i ny kampanj

Så visar Indiska mångfald i ny kampanj

Indiskas senaste kampanj Hösthälsning från Jaipur – där fokus ligger på ytterplagg, stickade tröjor och färgstarka accessoarer, frontas av två modeller i olika åldrar. Med detta vill Indiska visa att kläder är kopplat till stil, inte en ålder. Kampanjen följer upp Indiskas nya storlekar och passformsjusteringar som lanserades i början av augusti.

Svenskarna vill se mer mångfald i reklam- och modebilder. Ålder är det som hamnar högst upp på listan över vad man helst vill se variation av. Hela 43 procent uppger detta, i en undersökning som genomförts av GfK Norm på uppdrag av Huawei. Mångfald gällande kroppsformer, kroppsstorlekar och funktionsvariationer följer tätt därefter.

Indiska lanserade nyligen en uppdatering av sina storlekar och passformer. I samband med detta kunde man även berätta att den visuella kommunikationen justerats, och visar nu en större variation av kvinnor i olika storlekar, kroppstyper och åldrar.

- Våra kunder är kvinnor i alla åldrar och gemensamt är att de alla inspireras av vårt färgstarka uttryck. Indiskas unika stil är både tidlös och ålderslös, därför är det viktigt för oss att lyfta olika typer av kvinnor, i olika åldrar i vår kommunikation, säger Sofie Saberski, marknadschef på Indiska.

Undersökningen visar också att attityden till mångfald i kommersiella bilder skiljer sig åt mellan kvinnor och män. 54 procent av kvinnorna som medverkat i undersökningen vill se mångfald av kroppsstorlekar medan motsvarade siffra bland männen endast ligger på 30 procent.

- Det är extra viktigt för oss att ta till oss detta då majoriteten av vår målgrupp är kvinnor. I somras lyfte vi olika unika kroppsformer och nu följer vi upp den kampanjen med att lyfta olika åldrar. Det här är ett helt naturligt steg för oss, fortsätter Sofie.

Topplista: Mångfald svenskar vill se mer av i kommersiella bilder

1. Ålder
2. Kroppsform
3. Kroppsstorlek
4. Funktionsvariation
5. Etnicitet

Läs mer om undersökningen här.

För bildmaterial – besök vår pressbildbank.

Matilda Agné, presskontakt Indiska
Mail: matilda.agne@indiska.se