Därför är Teltonikas routrar verkligen pålitliga

Därför är Teltonikas routrar verkligen pålitliga

Teltonikas routrar är verkligen intressanta routrar ur ett prisperspektiv och populära även i krävande miljöer. Men hur är det egentligen med tåligheten, erbjuder de verkligen en bra, stabil, uppkoppling år ut och år in eller är de egentligen bara en enklare 4G router med metallkapsling?

Vi vet att detta är routrar för tuffa tag och här har du svaren på sju av de vanligaste felaktiga påståenden vi har hört (kanske främst från Teltonikas konkurrenter) om Teltonikas routrar.

Påstående #1: Teltonikas routrar kan inte motstå låg eller hög temperatur under mer än en kort period
Fakta #1: Teltonikas routrar kan stå emot såväl låga som höga temperaturer. Test i laboratoriemiljö visar att routrarna, även efter att ha varit i +80° C, fortfarande fungerar som de skall. Ett annat kvitto är den varma sommaren, trots åtskilliga tusentals routrar i drift i Sverige i fordon, apparatskåp, ventilationsanläggningar mm har vi inte en incident på grund av hårdvara som slutat fungera på grund av överhettning. Visste du förresten att SIM-kort, med vissa undantag, inte fungerar i dessa högre temperaturer utan också har en temperaturspecifikation?

Påstående #2: Routrarna är byggda på föråldrade eller överskottskomponenter
Fakta #2: Alla komponenter som används i Teltonika-enheter är av senaste typ, de är testade och godkända för sitt temperaturområde. Alla nya komponenter testas noga innan de implementeras i produkterna. Dessutom fungerar en router från Teltonika i allmänhet längre än dess förväntade livstid, allt baserat på feedback från kunder och partners över hela världen.

Påstående #3: Routern använder icke industriella komponenter
Fakta #3: Alla komponenter i Teltonikas routrar uppfyller industristandarder och programvaran är direkt skriven för industriella scenarier och användning i påfrestande miljöer. Teltonikas routrar baseras på OpenWRT och erbjuder både watchdogs för kontinuerlig uppkoppling samt VPN-uppkoppling, alla dessa är egenskaper som inte återfinns i konsumentenheter.

Påstående #4: Det är bara utsidan av routern som är industriell, det är faktiskt en konsumentrouter i metallkapsling
Fakta #4: Routrarna möter alla föreskrifter och bestämmelser och har, till skillnad från konsumentroutrar, ytterligare industriella funktioner som seriella portar, digitala och analoga I/O, GPS och dessutom stöd för industriella protokoll som MODBUS för att nämna några egenskaper.

Påstående #5: Routerns programvara är inte tillräckligt stabil, den måste startas om efter en vecka eller några månader
Fakta #5: Teltonikas programvara är baserad på OpenWRT, en firmware som är väldigt stabil, pålitlig och funktionell och kan användas för många olika typer av behov. Routrarnas firmware uppdateras kontinuerligt med nya funktioner. Liksom all pålitlig hårdvara innehåller dessa routrar en rad watchdogs som startar om routern vid problem som att kontakten med nätet bryts, operatörens nätverk slutar att svara med mera. Detta har inget med routern att göra utan det är snarare så att routern har egenskaper som gör att den kan ducka för avvikelser i mobilnäten.

Påstående #6: Teltonika använder ett föråldrat LTE-chipset/LTE-modul
Fakta #6: Teltonika använder de senaste komponenter, chipsets/moduler och tillverkningen av produkterna sker i EU under strikta tillverkningsförhållanden. Det är hårdvara av hög kvalitet baserat på komponenter som fungerar i många, många år. Alla internationella certifikat och godkännanden kan hittas på deras wikisida för varje enhet. Som exempelvis RUT955.

Påstående #7: När firmware uppdateras försvinner alla inställningar
Fakta #7: Det stämmer inte. Tidigare var man tvungen att göra en backup av alla inställningar innan uppdatering men inte längre. Alla inställningar sparas även efter uppdatering av firmware.

Som ett kvitto på routrarnas förträfflighet utvärderades nyligen Teltonikas RUT950-router av NTT Securitys experter och den övergripande säkerhetsrisknivån klassificerades som "Low". NTT Security är en del av NTT Group (Nippon Telegraph and Telephone Corporation), ett av världens största IKT-företag. NTT Security fokuserar på Cybersäkerhet och gör det möjligt för den alltmer uppkopplade världen och den digitala ekonomin att övervinna ständigt förändrade säkerhetsutmaningar.

Induo är Teltonikas partner i Sverige, hör gärna av dig till oss om du har ytterligare frågor om Teltonikas produkter!