Kapacitetsbristen löst med wifi

Kapacitetsbristen löst med wifi

Nätverkstrafiken i China Mobiles nät utvecklas på ett klart intressant sätt och belyser vikten av integration av wifi i operatörnas nät. Under första halvan av 2012 var det endast 31,4 % av trafiken i näten som gick via de traditionella cellulära näten. På bara två år har wifi ökat från 19%  till 68,6%.

En miljon hotspots står nu för wifi trafiken i mobilnäten och massor av wifienheter finns installerade i de kinesiska städerna. Enligt Informa Telecoms & Media så räknar man med att det 2015 finns 5,8 millioner hotspots över hela världen. Det är inte bara China Mobile som kommit långt, andra operatörer världen över arbetar med liknande nät,  AT&T i USA och Telefonica i England är två exempel.

Teknikens fördelar
På en lokal nivå använder wifi (802.11b/g osv) spektrum mer effektivt än 3G/4G basstationer som täcker större ytor. Genom att uteffekten är låg kan frekvenserna återanvändas om och om igen även på mindre ytor. Därtill är wifi en billig och tillgänglig teknik och passar perfekt för den här typen av nät.

I fallet med China Mobile så har de en ganska speciell 3G-standard, TD-SCDMA, vilket de är ensamma om. Att använda den standarden gör det svårt att få fram attraktiva smart phones och surfplattor varför wifi är en attraktiv väg för dem att gå, även om operatörer med andra nät kommer att anamma tekniken också.

Wifiteknikens framtid
Under sommaren 2012 lanserades Wi-Fi Passpoint, ett certifieringsprogram för att möjliggöra sömlös access till wifi hotspots, det betyder att mobilnäten kan avlastas med hjälp av wifi. Passpoint är enligt många förutsättning för att operatörerna skall klara den ökande mängden data i näten, en mängd som just nu fördubblas varje år.

Funktioner som är implementerade eller kommer implementeras inom kort i Passpoint är bland annat möjligheten för mobila enehter att ansluta till Passpointnät i bakgrunden utan att den cellulära uppkopplingen bryts. Andra viktiga egenskaper är:

• Automatisk autentisering, det vill säga enheten kan ansluta utan inloggning.
  • Säker autentisering med WPA2™-Enterprise som ger säkerhet likt de cellulära näten.
  • Opertörsspecifika frågor som vem har rätt att ansluta till olika hotspots och vem skall betala för trafiken.

Källa: Analysys Mason mfl.