3G router till hem & kontor

3G router till hem & kontor

Induo Home börjar distribuera RUT-105 från Teltonika, en Turbo 3G router med inbyggt WLAN, i sitt sortiment. Routern är avsedd för privatpersoner och mindre företag och erbjuder bättre uppkoppling mot 3G nätet än ett vanligt 3G modem/3G dongel tack vare möjligheten till externa antenner.

3G routern RUT-105 ger snabb uppkoppling via 3G med Turbo 3G teknik med upp till 7,2 Mbit/s i nedladdnings- och 5,4 Mbit/s i uppladdningshastighet. Routern har inbyggt W-LAN vilket gör att fler användare kan dela på uppkopplingen trådlöst. Tack vare WiFi kan routern placeras där den har bäst 3G täckning, tillexempel på vinden, och nätverket delas ut lokalt.

3G routern erbjuder bra säkerhet, såväl lokalt via W-LAN med stöd för WPA/WPA2 kryptering, som via mobilnäten med inbyggt stöd för VPN- och GRE-tunnel.

Routern har inbyggd webserver för konfiguration via webläsare. Vidare stöds nätverksfunktioner som DHCP och NAT. Routern har två antenner för trådlöst nätverk med så kallad MIMO-teknik, vilket ökar räckvidden för det trådlösa nätverket. Genom att signalen tas emot via två olika antenner och analyseras i routern kan felaktiga paket filtreras bort. De positiva effekterna för användarna blir högre tillförlitlighet och längre räckvidd.

Induo har en lång erfarenhet av RUT-104/105 från Induo Wireless utbud. Routern fasas på sikt ut av Induo Wireless för att distribueras via Induo Home. "Med den nya 3G routern UR5iv2 från Conel som lanserades under september kan vi erbjuda en 3G router anpassad för industri och krävande applikationer. Då RUT-105 passar ypperligt i hem, mindre kontor och i fritidshus tycker vi att den passar utmärkt i Induo Homes utbud" säger Ulf Seijmer, delägare Induo.