Industriell fjärrstyrning når längre

Industriell fjärrstyrning når längre

Nu presenteras en repeater, Jump, som gör det möjligt att fördubbla räckvidden hos industriell radiostyrning med nödstopp. Jump är en kompakt enhet som kan användas i industriella miljöer eller för ensamarbetare i tillexempel tunnlar, eller större fabriksområden. Med Jump fördubblas räckvidden och gör det möjligt att styra objekt på upp till 800-900 meters avstånd vid fri sikt.

Genom att fjärrkontrollerna i  i UC, UD och UR-serien finns med två till tio knappar i en rad olika utföranden kan de användas i allehanda fjärrstyrnings och nödstoppstillämpningar. Jump finns i två modeller, med laddbart batteri eller för fast installation, och fungerar helt transparent för användaren.  Jump tar över automatiskt när räckvidden mellan handsändare och mottagare blir otillräcklig och förlänger räckvidden. Genom att antennen sitter på en BNC-kontakt går det lätt att byta till en kraftigare antenn eller förlänga avståndet mellan antenn och repeater med en antennkabel.

-Jag har själv testat Jump i fält och i Svensk, måttligt granskog nått närmare 700 meters räckvidd med en batteridriven Jump, berättar Ulf Seijmer, marknadsansvarig Induo.

Jump uppfyller säkerhetsnivå SIL 2 enligt EN 61508-1-7 och PL d enligt EN 13849-1. Jump är inrymd i en kompakt IP65-kapsling med inbyggt batteri alternativt anslutningsmöjligheter för 12-24 VDC strömförsörjning. Jump kan hantera 64 kanaler i frekvensområdet 433-434 MHz.