Radiostyrning för EX-miljöer

Radiostyrning för EX-miljöer

Induo presenterar flera nya fjärrstyrningsprodukter för användning i miljöer som är EX-klassade, till exempel vid bulktransporter, raffinaderier, tankfordon, bunkringssystem och ombord på fartyg. Sändarna finns i fyra grundutföranden med ett näst intill obegränsat antal möjligheter att variera reglage och funktioner.

Sändarna har inbyggd display vars meddelanden kan anpassas för varje applikation. Displayen kan visa information från överordnat styrsystem eller från givare som kan anslutas till mottagaren.  Displayen kan då visa värdefull information som aktuell lastvikt, gränslägen, larm eller feldiagnostik.

Varje sändare har inbyggt nödstopp som uppfyller nödstopps- och maskindirektiv. Varje sändare kan förses med ett brett urval olika reglage och sändarna finns som både handburen sändare och midjesändare. Systemet har dubbelriktad överföring för maximal säkerhet och snabb återkoppling av information till operatören.

Säkerheten är viktig och därför stoppar mottagaren direkt om radioförbindelsen avbryts. Sändarnas nödstoppsfunktioner uppfyller SIL 3 enligt EN 61508 och PLe enligt EN 13849. Funktionsknapparna är certifierade för SIL 2 enligt EN61508 eller PLd enligt EN13849.

Varje sändare kan anpassas med extra säkerhetslösningar, till exempel en IR-mottagare som gör det möjligt att begränsa så operatörerna bara kan använda sändarna i speciella säkerhetszoner. En infraröd sändare måste då stå i förbindelse med handenheten och om IR-förbindelsen bryts upphör funktionen vilket  ger extra säkerhet.

Systemet är utvecklat i EU av Jay Electronique och har en avancerad funktion under skalet samtidigt som mycket resurser satsats på att produkterna skall vara lätta att använda. Sändarna har god ergonomi med låg vikt, smidiga reglage och lång driftstid.