Styr värmen med hemlarmet

Styr värmen med hemlarmet

Nu kommer hösten och därmed ökar kostnaderna för uppvärmning för många husägare. Genom ett tillägg till Induo Homes GSM-larmpaket kan värmen styras med hjälp av hemlarmet, tillägget kostar endast 225 kr (inkl moms). Med detta tillval kan värmen regleras automatiskt genom att via mobiltelefonen ställa in larmet att hålla en valfri temperaturgräns. Det går därmed att snabbt ändra mellan underhållsvärme eller full värme samt att i realtid hämta aktuellt temperaturvärde.

Larmpaketen kan styra värmen genom att kopplas till husets elcentral. För den som har en enklare anläggning, tillexempel i fritidshuset med lösa radiatorer finns det möjlighet att komplettera med en sändare vid larmcentralen och mottagare som kopplas in i vägguttagen där elementen ansluts. Då denna länk bygger på NEXAs standard är det lätt att bygga ut värmestyrningen i efterhand. En sådan kombination är enkel och prisvärd, sändarens pris är omkring 200 kr och för varje element tillkommer ett uttag om 159 kr.

Med dagens elpriser är värmestyrning och kontroll över inomhusklimatet snabbt insparade pengar om värmen kan sänkas med en eller flera grader under längre perioder. Induo Homes larmpaket L och XL kan styras och övervakas via SMS eller app. Tillvalet med värmestyrning kan även eftermonteras på vissa leveranser av larmpaket.