Batteridriven och kompakt M2M-övervakning

Batteridriven och kompakt M2M-övervakning

Induo presenterar ESIM4, en kompakt batteridriven GSM-enhet för övervakning av exempelvis tryck, temperaturer, nivåer eller vibrationer. ESIM4 är framtagen för att passa enklare applikationer och tillämpningar såsom övervakning av maskiner och processer, men även andra applikationer som förrådsbodar och hyrsläp är tänkta applikationsområden

ESIM4 är avsedd för batteridrift och klarar upp till 2 års drift innan batterierna måste bytas. ESIM4 har två digitala ingångar för drifts- eller larmövervakning som även kan konfigureras för andra uppgifter. Den ena ingången kan även användas för att mäta analoga signaler, den andra ingången kan användas för att ansluta temperaturgivare (upp till åtta stycken). ESIM4 är kompatibel med temperaturgivare av typen Dallas, dessa har ett mätområde mellan -55°C och +125°C och kan skicka temperaturlarm vid valfri undre och övre gräns, gränser som kan anges individuellt för varje givare.  Temperaturgivarna finns i en rad olika utföranden för mätning i vätskor,  anliggningsgivare för rör och lufttemperaturmätare för installation inomhus eller i utsatta miljöer.

ESIM4 har även en utgång som kan styras via SMS, dessutom en utgång för strömförsörjning av externa sensorer som tryckgivare eller larmsensorer. Den har en inbyggd vibrationsdetektor som aktivera larmsändning, larm skickas via SMS-meddelanden och telefonsamtal till upp till 10 olika mottagare.

ESIM4 drivs på batteri och är normalt i viloläge, om en ingång aktiveras vaknar den upp och skickar larm via SMS eller ringer upp behöriga användare. Både den analoga ingången och eventuella tempsensorer avläses inte löpande utan vid valfria tidsintervaller då givarna avläses varefter enheten återgår till viloläge. Det går även att schemalägga tillfällen då enheten skall vakna upp för att skicka statusuppdateringar oavsett om något larm är aktiverat eller ej.

ESIM4 matas med fyra stycken AA batterier som ingår i leverans, när det börjar bli dags att byta skickas ett SMS till behöriga användare. ESIM4 levereras i en vädertålig IP65 kapsling, vid installationer i applikationer med sämre mottagning kan en extern antenn anslutas.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 50 års arbetserfarenhet av datakommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo AB riktar sig mot proffsanvändare med varumärkena Induo Wireless och Induo Net.  Induo AB distribuerar produkter från leverantörer spridda runt hela världen. Induo är generalagent för SATEL, Conel, RADWIN, Maestro Wireless, Lantech, Wi-Ex och ELDES samt svensk distributör för RFM och Teltonika.

Induo AB har ett helägt dotterbolag, Induo Home, som vänder sig mot hemmamarknaden.