Ny 3G router får fart på M2M

Ny 3G router får fart på M2M

Induo lanserar en ny router från Maestro Wireless för snabb M2M kommunikation. Den nya routern är den första 3G routern för M2M med den riktigt snabba 3G tekniken HSPA+ med en teoretisk maxhastighet på 21 Mbit/s

"Maestro 3GIR router är en riktigt robust router som rymmer den senaste mobiltekniken, allt inrymt i en metallkapsling med hela 20 lysdioder för statusindikering av viktiga funktioner. För den som vill ansluta ett backup batteri är det bara att koppla direkt till routern för en ökad redundans. Batteriet laddas direkt via 3G routerna inbyggda laddare" berättar Björn Moberg, Induos grundare och tekniskt ansvarige.

Maestro 3GIR router har flertalet funktioner för att säkerställa uppkoppling. Dubbla SIM-kortsplatser gör att routern kan skifta operatör vid störningar. Två antennanslutningar på routern gör det lättare att få kontakt med nätet där täckningen är litet svag, routern väljs automatiskt  den starkaste signalen från någon av antennerna.

Maestro 3GIR använder HSPA+teknik (även kallad Evolved HSPA), en 3G teknik som ger routern en teoretisk nedladdningshastighet på 21 Mbit/s och 5,76 Mbit/s när man skickar data. Eftersom routern är anpassad för industriellt bruk går den att montera på DIN-skena. Routern har ett inbyggt nätaggregat för 85VAC-264VAC samt  120VDC-370VDC men går även att spänningsmata med 8-30 VDC.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 40 års arbetserfarenhet från den trådlösa branschen. Induo är ett svenskt bolag inom området trådlös kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo arbetar med två varumärken, Induo Wireless och Induo Home.

Induo Wireless, som fritt översatt betyder "engagerat trådlös", vänder sig till krävande applikationer med produkter och tjänster för trådlös kommunikation. Målgruppen är professionella användare med höga krav på livslängd och pålitlighet. I utbudet av produkter finns tillexempel radiomodem, gsm modem och 3G router.

Induo Home är en webshop som vänder sig till avancerade hemanvändare och småföretag med lösningar för larm, fjärrstyrning, positionering och övervakning via GSM, SMS och MMS.

Induo är svensk distributör för ELDES, Maestro Wireless, Conel, RFM, Teltonika och Zadako. Sedan 2008 är Induo SATELs exklusiva generalagent i Sverige.

Presskontakt:
ulf@induowireless.com