SMS firar 20 år

SMS firar 20 år

Det var 20 år sedan världens första SMS-meddelande skickades. Den tredje december 1992 skickades det historiska meddelandet som innehöll två ord: ”Merry Christmas”. Induo har satt samman en jubileumshemsida för att uppmärksamma detta historiska ögonblick som innebar att ny teknik såg dagens ljus, teknik som en stor del av världens befolkning använder dagligen.

När världen första SMS skickades sändes det med hjälp av en PC till en Orbitel 901 mobiltelefon. Neil Papworth från Sema Group skickade ett SMS med texten ”Merry Christmas” över Vodafones engelska GSM-nät 3:e december 1992 till mottagaren Richard Jarvis på Vodafone.

SMS meddelanden når oss i många olika skepnader, glada SMS, arga SMS, roliga SMS och tråkiga SMS för att nämna fyra av de tusentals sinnesstämningar som vi dagligen får ta del av i meddelandeformat på omkring 140 tecken. En mer praktisk approach har Induos kunder som mestadels använder SMS för kommunikation med maskiner och där är meddelandena användbara för såväl styrning som övervakning på distans.

På hemsidan www.sms20years.com samlas fakta och historia om SMS, dessutom har Induo tagit fram en infografik för att uppmärksamma SMS-meddelandets 20-årsjubileum.

Företagsfakta Induo AB
Induo vilar på fundamentet av över 50 års arbetserfarenhet av datakommunikation. Induo, som fritt översatt betyder engagerad, är ett svenskt bolag som erbjuder produkter och tjänster för kommunikation med affärsidén ”Pålitliga kommunikationslösningar i tiden”.

Induo AB riktar sig mot proffsanvändare med varumärkena Induo Wireless och Induo Net.  Induo AB distribuerar produkter från leverantörer spridda runt hela världen. Induo är generalagent för SATEL, Conel, RADWIN, Maestro Wireless, Lantech, Wi-Ex och ELDES samt svensk distributör för RFM och Teltonika.

Induo AB har ett helägt dotterbolag, Induo Home, som vänder sig mot hemmamarknaden.