”Nu släpps boken om e-sport alla föräldrar borde läsa”

Inet utbildar och lyfter satsning om att vara förälder till en e-sportare

Boken Föräldrar och e-sport lanseras 18 augusti 2016 med målsättningen att skapa ökad dialog mellan föräldrar och unga och främja en mer förstående och positiv spelkultur. Inet är huvudsponsor till projektet Respect all, Compete, som varit ledande i utformandet av boken.

– Här är ett konkret verktyg som hjälper föräldrar att närma sig barnens intresse, både för att bygga bättre relationer och påverka den miljö barnen spenderar mycket tid i, säger Johan Wahlberg, marknadschef på Inet.

Föräldrar och e-sport är framtagen av Sverok, Sveriges största ungdomsförbund, tillsammans med Studiefrämjandet och är en fortsättning på den populära uppförandekoden Svensk e-sports Code of Conduct som släpptes vintern 2015. Boken kommer efter lanseringen finnas tillgänglig på nätet samt i alla Inets butiker.

– Vi är själva gamers som har växt upp med spel och förstår hur viktigt det är med föräldrars stöd och delaktighet. E-sport är fortfarande outforskat för många, men ju fler föräldrar som förstår och involverar sig, desto tryggare blir de med barnens aktiviteter på nätet, säger Johan Wahlberg.

I boken finns tips på hur föräldrar kan bli mer insatta i sina barns spelande. Den beskriver även e-sportens grunder, innehåller en ordlista över vanligt förekommande ord inom e-sporten och tar upp den senaste forskningen kring e-sport och onlinespel.

– Med ökad kunskap kan vi skapa en bättre förståelse mellan förälder och barnets intresse som bidrar till en tryggare och bättre spelmiljö där föräldrarna kan vara med och påverka, säger Mattias von Gegerfelt, projektledare för Respect all, Compete.

Inet har i många år engagerat sig i e-sport och verkat för en positiv värdegrund inom spelvärlden, till exempel med öppna gamingevent i butikerna och att de sponsrar projektet Respect all, Compete, som samlar ungdomar från hela landet för att minska hatspråk och främja en god gamingkultur.

– E-sport är idag en folkrörelse som på nätet är mer populärt än OS. Med mer kunskap kan fler föräldrar vara lika delaktiga i e-sport som inom andra sporter, säger Johan Wahlberg.

Du kan ladda hem boken här, hämta gratis i våra butiker eller beställa på Sveroks hemsida.

Johan Wahlberg, marknadschef, 0739-88 27 29, johan.wahlberg@inet.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@inet.se

Inet säljer datorer, komponenter och datortillbehör till privatpersoner och företag i Sverige via webbshop och butiker belägna i Göteborg, Malmö, Stockholm och Uddevalla. Verksamheten startades år 2000, omsätter 600 miljoner kronor och har idag 75 välutbildade och lyhörda medarbetare. Huvudkontoret ligger i Sisjön i Göteborg. Inet är utnämnt till Årets Datorbutik 2015 av Sweclockers.com, Årets Nätbutik 2014 av Prisjakt och Årets e-handlare 2015 av Pricerunner. www.inet.se