Acino förstärker med ny säljchef

It-företaget Acino vill växa, öppnar snart kontor i Luleå och anställer ny säljchef för att nå fler kunder. Joel Enqvist är mannen på nya posten.

Joel Enqvist har nyligen flyttat upp till Umeå från trakterna kring Dalarna. Som Acinos nye säljchef går han från en tuff bransch till en annan. Tidigare har Joel Enqvist varit säljare inom tryckeribranschen, något som fostrat honom bra, menar han själv eftersom det är en bransch som är hårt konkurrensutsatt.

– Nu ska jag vara med i den satsning som Acino gör. Vi ska gå från 30 till 50 konsulter inom två år. Och det ska jag bidra till med en effektiv säljinsats, berättar Joel Enqvist, som alldeles nyligen inrättat sig på Acinos kontor i Umeå.

Han har redan bokat möten med företag som Acino ännu inte samarbetar med, just för att utöka antalet partners. Försäljning och affärsutveckling är hans hemmaplan, om han själv får välja.

– Vi har redan etablerat oss i Stockholm och kommer inom kort också att göra det i Luleå, säger han om Acinos närmaste framtid.

Inbiten jägare

Vid sidan om jobbet är Joel Enqvist en inbiten jägare. Men en duktig egen hund får han hjälpa till i flera jaktlag och han är mycket erfaren i skogen. Inte bara älgar kommer i hans sikte. Förra året hamnade han också i pressen (ÖstersundsPosten) när han tillsammans med sitt jaktlag fällde en björn på 170 kilo.

Så när Joel Enqvist framöver slår sig ner vid fikaborden hos företag i Västerbotten och Norrbotten kommer är det nog inte bara it-frågor som de surras om över kaffekoppen. Lite jaktprat ska det kanske också kunna bli.

Men framför allt är det nu Acino som Joel satsar på.

– Acino är ett företag som många rekommenderat åt mig. Små it-bolag som det går bra för är klart intressanta. Organisationen hos Acino är slimmad och vi har attraktiva marknadspriser med personal som trivs, säger Joel Enqvist.