Alten ska växa i norra Sverige

Alten Group är en global leverantör av teknik- och it-tjänster som för ett år sedan öppnade kontor i Umeå. Här ska företaget växa och en etablering i Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå ligger också i planen.

På plats i Umeå finns Robert Eriksson som regionchef för Alten Group tillsammans med sex konsulter inom el- och mekanikkonstruktion. De flesta av medarbetarna är anställda i år och tillväxten i Norrland ska vara fortsatt hög, inom kort anställs två nya.

– Vi har ett stort stöd från Alten Group i att växa här uppe inom alla våra områden, inte bara inom mekanik och el utan även inom it, något som också är en viktig del inom Alten, säger Robert Eriksson.

Robert Eriksson är ny på posten som regionchef för Alten i norra Sverige, närmast kommer han från en tjänst som konsult inom CGI. Utmaningarna med att få en ny verksamhet att växa är något som han gillar.

Produktutveckling och inbyggda system

Alten Group har ett brett erbjudande och hjälper sina kunder att utveckla framtidens produkter. Produktutveckling inom mekanik och el, system- och applikationsutveckling, inbyggda system och beräkningar är bara en del av vad företaget erbjuder. Verksamheten finns i 16 länder och omsatte 1,2 miljarder euro år 2012. Koncernen har 16 000 anställda varav 88 procent är högutbildade ingenjörer. Tillväxten i Sverige har varit kraftig under de senaste åren. 2009 hade Alten 520 personer anställda i landet, idag har man vuxit till över 1 200.

Att Alten är ett globalt företag märks också i Umeå, menar Robert Eriksson och berättar om hur han skickade ut en intern fråga om erfarenhet av 3D-scanning och fick tillbaka svar inte bara från kollegor i Sverige utan även från USA där andra inom Alten jobbat med samma fråga.

Siktar på etablering i hela norra Sverige

Men nu är det Umeå som gäller och att växa i norra Sverige.

– Vi siktar också på att etablera oss på orter som Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå framöver, berättar Robert Eriksson.

Det engagemang och driv han hunnit se i sitt nya företag är något som han uppskattar.

– Altens modell bygger på att skapa engagemang hos våra konsulter genom att erbjuda mycket valfrihet och att ge duktiga personer de spännande uppdrag och den lön som de förtjänar. Det skapar en driven grupp med teknikintresserade människor som tycker det är roligt att gå till jobbet vilket är positivt både för oss i gruppen men även för våra kunder, säger Robert Eriksson.