Make things work!

Internet of Things, IoT, öppnar helt nya möjligheter inom alla områden, från hemelektronik till hälsovård. Samma sak gäller samhällets infrastruktur som vi ju alla är beroende av för transporter, arbete, omsorg och fritid. Städer som vill vara smarta på riktigt behöver använda IoT för att få full kontroll. Därför har vi etablerat ett samarbete med THINGS Stockholm, som är ett drivhus för nya lösningar inom IoT, där vi kan få del av nya lösningar och genom Infracontrol Community erbjuda en bra plattform för prototyping.

Magnus Melander, entreprenör med lång erfarenhet inom IoT och grundare till bland annat THINGS®:

- Vi står inför en lika stor förändring som när internet kom. Det är många som inte förstår det. Men om man vill hänga med och inte riskera att halka efter så måste man öppna ögonen, sträcka på sig, kavla upp ärmarna och börja jobba. THINGS är en plats, ett nätverk, en miljö där allt från små startups och etablerade företag som ABB, NCC och Infracontrol har möjlighet att mötas, samarbeta och hitta helt nya lösningar och tillämpningar.

Prototyping är rätta vägen framåt

Magnus Melander säger att det speciella med Internet ofThings är att det inte är en sak utan flera:

- För det första behöver man samla in information, därefter behövs någon form av system som behandlar och bearbetar informationen och till sist måste man ha någon form av distribution, aktivering eller presentation av informationen, i en mobilapp eller i form av något tekniskt system.

Han säger att ingen av dessa delar egentligen är något problem. Det finns sensorer för precis allting, det finns kommunikationslösningar av alla möjliga slag, det finns plattformar och system som kan ta hand om och använda informationen på olika sätt.

- Utmaningen är att det behövs en kedja av lösningar och funktioner för att man ska få ut den tänkta nyttan – och för den delen även oanade nyttor. Man behöver tillgång till olika aktörer och deras kunskap och man behöver investera i varje del för att få en färdig tillämpning på plats.

Lösningen på detta är enligt Magnus Melander att skapa miljöer för prototyping där nya tekniska innovationer kan testas och verifieras i relativt liten skala. Därför finns THINGS, och samarbetet med Infracontrol ger tillgång både till konkreta behov och en väl etablerad teknisk plattform för tillämpningar inom städer och kommuner.

Mest etablerade IoT-plattformen för samhällets infrastruktur

Johan Höglund, VD för Infracontrol, säger att det är absolut nödvändigt att hjälpa medlemmarna i Infracontrol Community att dra nytta av alla nya möjligheter som ges av Internet ofThings:

- Det finns ett stort behov hos offentliga anläggningsägare att upprätthålla en tillförlitlig och säker infrastruktur i samhället. Med Infracontrol Online får man full kontroll eftersom både felrapporter från brukare och driftlarm från tekniska installationer samlas på samma ställe. Med en effektiv distribution och bevakning av ärenden kan sedan nödvändiga åtgärder genomföras och kvalitetssäkra snabbare.

Han säger att samarbetet med THINGS är en viktig del i företagets strategi att fortsätta vara den viktigaste och mest använda plattformen för Internet ofThings inom samhällets infrastruktur.