Hallänningar har bäst lokalsinne i Sverige

Hallänningar har bäst lokalsinne i Sverige

En ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av INGO, fastslår att personer i Hallands län har bäst lokalsinne i Sverige – hela 85 procent av hallänningarna uppger att de har bra lokalsinne. På en andra plats hittar vi Värmlands län (82 procent) och på tredjeplats återfinns Kronobergs län (81 procent).

På uppdrag av bensinbolaget INGO har Kantar Sifo kartlagt svenska folkets lokalsinne. Kartläggningen visar på stora regionala skillnader i hur bra lokalsinne vi upplever att vi har. Undersökningen adresserar också skillnader i hur vi navigerar och hittar runt om i landet.

Sveriges bästa lokalsinne
Undersökningen fastslår att 85 procent av befolkningen i Hallands län har bra lokalsinne. Därefter toppar boende i Värmlands- och sedan Kronobergs län listan över "Sveriges bästa lokalsinne". Kartläggningen visar också att 35 procent av Sveriges befolkning tror att personer som bor i mindre städer har bättre lokalsinne än de som bor i större städer. Jämtlänningar frågar efter vägen Hela 87 procent i Blekinge län använder sig av GPS/applikationer för att hitta. Samtidigt upplever 35 procent av dessa att deras lokalsinne har blivit sämre. GPS/applikationer används i minst utsträckning i Dalarnas län, där respondenterna svarar att de istället använder sig av kartbok (59 procent). I Jämtlands län använder hen varken GPS/applikationer eller kartbok – där frågar 89 procent efter vägen om de kör vilse.

Undersökningen är genomförd i samband med INGOs lansering av konceptet "Mannen utan lokalsinne" http://www.mannenutanlokalsinne.se/

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo. Antal respondenter 1 043, riksrepresentativt urval. Målgrupp: körkortsinnehavare i åldern 18-80 år. Fältperiod: 30/8-17 tom. 4/9-17. Om fakta/siffror från undersökningen används måste källa anges: Kantar Sifo på uppdrag av INGO, alternativt Kantar Sifo/INGO.

Erika Winther

Presskontakt Kommunikationsansvarig 0761144876

INGO - KOM LÄNGRE FÖR PENGARNA!

Vi öppnade våra första automatstationer i Sverige 1978 och i Danmark 1985.

Sedan starten 1978 har vi arbetat med filosofin att ingen ska behöva betala mer än nödvändigt för att tanka sin bil. Idag har vi över 440 stationer i Sverige och Danmark.

Under 45 år har vi trimmat och skalat bort allt onödigt och överflödigt utan att för den sakens skull tumma på kvaliteten. Varje detalj på våra stationer är noggrant uttänkt och standardiserad. Hos oss finns bara exakt det som måste finnas för att du ska kunna tanka din bil, ingenting annat. Det är det som är hemligheten om man vill vara snabb och alltid kunna erbjuda ett lågt pris till alla.

INGO
Torkel Knutssonsgatan 24