Medborgarplatsen, Stockholm 11.3.2017. Foto Nazir Hejdarpour.

Fatemeh Khavari: En flykting är som en fågel

Författare: Fatemeh Khavari, ordförande i Ensamkommandes förbund Stockholm. Detta är det tal hon höll vi demonstrationen på Medborgarplatsen, Stockholm 11.3.2017.

Tack för idag finaste människor❤

Här kommer mitt tal som höll på Medis idag✅

En flykting är som en fågel och fågeln som har flugit ur sin bur och den kändes hur det känns att flyga kan inte igen bo i en bur.

Sverige och några andra europeiska länder öppnade sina gränser och välkomnade alla flyktingar som behövde trygghet i 2015.

Men idag beslutat politikerna att visa delar av världen är säkra och människor och ungdomarna som riskerade sitt liv och kom till Sverige kan leva där. Med vissa delar av världen menas att de länderna t.ex. Afghanistan som nyligen dödades och skadades mer än 200 personer vid 3 explosioner förra veckan i Kabul. Under en vecka dödades många barn och föräldrar vid 3 explosioner i Afghanistan.

I det här landet som politikerna säger där finns säkerhet.

I det här landet som många av mina landsmannen utvisat till och många andra ska snart skicka tillbaks!

Migrationsverket utvisar barn och ungdomar till Afghanistan och vissa länder samtidigt som folk dör på grund av diskriminering och krig där.Men i FN står det att alla barn har rätt till ett tryggt liv var som helst på jorden. Man tillhör nånstans i denna värld när man födds. Nånstans där ingen tvingas att flytta mot sin vilja och där man känner sig hemma. Man får leva med sina kära i trygghet där och man får också ha en familj med en glad mamma och pappa.

Men det finns tusentals ensamkommande ungdomar som lämnade sina föräldrar och finns tusen tals föräldrar som saknar sina barn.

Vi glömmer aldrig de tre barnen som begått självmorda och dog. Ali, Javad och Ismat . De rymde hit från döden och de sökte asyl här men tyvärr att de är inte här med oss.

Så det som migrationsverket gör nu britter mot FNs regler.

Jag ska säga en sak till er, till alla politiker som styr världen att innan ni utvisa barn och ungdomar till sina farliga länder måste ni stoppa vapens försäljninger runt i världen.

Vi samlas har idag för att visa vårt stöd. Vi står här idag och kräver amnesti för alla ensamkommande ungdomar som bor här med oss .

Vi som står här, vi kommer att förbättra denna värld och skapa en värld som alla kan bo i❤

Fatemeh khavari

Media äger rätt att publicera texten, med angivande av författaren.

Uppropet Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar!
Ett stort antal läkare, forskare och andra motsätter sig den nya asyllagstiftningen och dess följder. Vi anser att särskild hänsyn måste tas till de ensamkommande tonåringarna med afghansk bakgrund.
Hemsida med mer information
Facebook-grupp