Ingrid löser hemleverans från butik åt Plantagen

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2019 15:13 CEST

Plantagen är det senaste företaget som inleder samarbete med Ingrid, en plattform för bättre leveransupplevelser. Men hjälp av Ingrid kan Plantagen enklare möta kundens behov och förbättra leveranslöftet i kassan. På Plantagens hemsida är Ingrids fraktväljare implementerad, och valbara fraktsätt inkluderar bland annat Ship-from-store. Beställningarna packas i butik och kan antingen hämtas upp av kund eller levereras hem till dörren.

Än så länge är tjänsten live i Sverige och Finland och väntas lanseras i Norge inom ett par veckor.

"Vi har tillsammans med Ingrid skapat en dynamisk fraktupplevelse som återspeglar vårt sortiment och erbjudande", säger Kenneth Grönlund, omni-channel manager på Plantagen.

Att utnyttja befintliga butiker för snabbare effektiva leveranser är en starkt ökande trend. Ingrid har sedan tidigare implementerat Ship-from-store hos Apoteket. Rent praktiskt innebär det att butikspersonalen packar ordrar och bokar fraktsätt i enlighet med angivna kundpreferenser.

“Att använda butikerna som delivery hubs är något som vi ser ökar globalt sett, det är ett bra sätt att optimera sin lagerhållning och att driva fler kunder till butikerna”, säger Piotr Zaleski, VD på Ingrid.

Leveransalternativen styrs av faktorer som vikt, storlek, hur snabbt och bekvämt kunden vill ha sina varor samt geografiskt avstånd. Utkörning från lokala butiker, så kallade leveranshubbar, istället för centrallager innebär kortare körsträckor för transportbolagen och har därmed en positiv miljöpåverkan. Plantagen erbjuder dessutom leverans samma dag med hjälp av Postnords nya tjänst SameDay.

För Ingrid har samarbetet med Plantagen inneburit en utökning av de regler som styr plattformen. Beroende på varukorgens innehåll och kundens leveransadress föreslår Ingrid algoritm de mest fördelaktiga leveransalternativen.

“Plantagen har en komplex produktportfölj och att anpassa våra tjänster för växter av olika slag och storlek har varit en spännande utmaning! Vi ser såklart att detta har stort värde för konsumenten, att få ett så exakt leveranslöfte som möjligt har större betydelse ju känsligare en vara är”, säger Piotr Zaleski.

Ingrid är en plattform för bättre leveransupplevelser. Med kunskap och förståelse för hur frakt skapar mervärde erbjuder Ingrid det enklaste sättet för företag att förbättra sina fraktlösningar och öka kundnöjdhet.

Om Ingrid

Startup som grundades 2013 av Piotr Zaleski
Har i dagsläget ett tjugotal globala och lokala kunder, bland andra Apoteket, Adlibris, iDeal of Sweden och NA-KD
Tjänster etablerade i över 15 länder och tillgängliga på över 30 språk