​FriBi vann Årets innovation

Pressmeddelande   •   Mar 05, 2018 09:22 CET

FriBi:s Björn Lagerman tar emot priset för Årets innovation. I bakgrunden Inkuberas VD Anna Ragén. Foto:Jonas Classon

FriBi vann priset för Årets Innovation när Inkubera delade ut priset under Örebrogalan.
–Det här var en fantastisk upplevelse, säger Björn Lagerman, grundare av FriBi.

Med appen BeeScanning har företaget FriBi utvecklat en tjänst som skannar av och analyserar vilka bin och bistammar som har kvalster. Med hjälp av egna branscherfarenheter och utifrån flera framgångsrika internationella samarbeten har bolaget skapat en innovation som bidrar till att komma tillrätta med det som idag är ett stort miljöhot mot bin världen över. Appen BeeScanning bygger på forskning och utveckling inom Artificiell Intelligens
– Jag tror priset blir viktigt på flera plan i vår framtida satsning. Inte minst för de som funnits med och stöttat hela projektet. Dessutom hoppas jag det kan öppna nya dörrar – både till nätverk och kanske framtida intresse från riskkapital, säger Björn Lagerman.

Inkubera delar ut priset Årets innovation för att uppmärksamma nyskapande och innovativa affärssatsningar som kan vara bra förebilder för andra företag i Örebroregionen. Årets vinnare FriBi har lyckats skapa en innovation som är helt unik på marknaden
– FriBi:s innovation är spännande och har en väldigt stor potential, säger Inkuberas VD Anna Ragén som delade ut priset från scenen.

Övriga bolag som var nominerade till att vinna priset för Årets innovation var BioImpakt och Retail Kids solution.

Inkubera är Örebroregionens företags- och tillväxtinkubator. Inkubera erbjuder kvalificerad affärsrådgivning och utvecklingsstöd för företagssatsningar med fokus på innovativ teknik och kunskap, och med tydlig tillväxtpotential. Inkubera är även inkubatorn i regionens framväxande science park miljö Alfred Nobel Science Park med verksamhet i Örebro och Karlskoga. www.inkubera.se

Kommentarer (0)

Kommentera