Caisa Abrahamsson

Styrelseordföranden Caisa Abrahamsson om kritiken från Östersunds kommun

Vi har tillsammans med våra 19 ägare tagit fram en vision, att Inlandsbanan ska vara en dragkraft som utvecklar inlandet. Jag ser det som positivt att Östersunds kommun, som är den största ägaren, nu engagerar sig i det arbete som kan leda till att det skrivs ny historia för den 100-åriga järnvägen.

I maj 2017 skrevs en avsiktsförklaring mellan Inlandsbanan AB och det australienska riskkapitalbolaget Macquarie om att hitta former för samarbete för att göra en upprustning av Inlandsbanan. I slutet av samma månad begärde ägarkommunerna att Inlandsbanan AB dessutom skulle ta fram förslag på fler finansieringsalternativ. Arbetet har resulterat i ett alternativ, förutom det med Macquarie, offentlig lånefinansiering i egen regi.

Sedan januari 2017 har det hållits fyra fysiska möten med ägarna samt två separata möten med Östersunds kommun på deras önskan.

Vi har varit så informativa vi kan. Det som begränsar oss är affärssekretess eftersom att en reinvestering av banan och det arbete som pågått en längre tid är väl förankrat med näringslivet. Bolaget har sitt säte och huvudkontor i Östersund och vid alla möten med ägarna har vi uppmanat dem att kontakta styrelsen eller bolagets ledning vid frågor eller synpunkter angående upprustningen av Inlandsbanan.

Att kringgå den avsiktsförklaring som skrevs med Macquarie, är inte aktuellt. Vi är professionella och håller våra avtal och överenskommelser. Sedan i höstas väntar vi svar från Macquarie på ett antal kritiska frågor gällande deras finansieringsförslag, två grundläggande frågor, upphandling och otillåtet statsstöd, ställdes i september från styrelsen. Då svar uteblev konkretiserades dessa av bolagsledningen för att i november skicka en så kallad ”issue list” med för vårt uppdrag viktiga frågor att gemensamt lösa. Vi väntar fortfarande på svar och vilja att lösa dessa tillsammans. De har även blivit inbjudna till samtal vid flertal tillfällen och vi hoppas att inom kort få till ett möte.

För det kan väl inte vara så att Macquarie istället för att svara oss har dialog med en av ägarna, och att den ägaren sedan använder det till att misstroendeförklara mig och rundar övriga ägare och hela styrelsen?

Inlandsbanan AB står inför flera utmaningar när det gäller infrastrukturprojektet. Det arbete som hittills gjorts visar att det är fullt möjligt att inom en relativt kort tid skapa en järnvägslänk till nytta för inlandet och hela Sverige.

Oavsett finansieringsalternativ så är det i slutänden staten som ägare av anläggningen och huvudfinansiär av upprustningen som tar det avgörande beslutet.

AnnSofie Anderssons oro gällande att kommunerna skulle stå som borgenär är obefogad. Vid flera tillfällen har Östersunds kommun fått veta att alternativet med en lånefinansiering inte innebär någon risk för ägarna. Det är staten som äger banan och därmed staten som tar risken.

Vi i styrelsen skulle aldrig äventyra en stor möjlighet till utveckling, bättre och hållbar infrastruktur i inlandet. Beslut ska ha väl underbyggda argument och det ska finnas tydliga förslag att ta ställning till när det kommer till att ägarna ska fatta beslut om vilken finansiering som är bäst för dem, invånarna och näringslivet i Sveriges inland.

Caisa Abrahamsson

Ordförande Inlandsbanan AB