Emilie Björkman flugfiskar

​Flugfiske för kvinnor med Inlandsbanan

För kvinnor som gillar fiske kan det vara svårt att hitta fiskekompisar eftersom det är förhållandevis få kvinnor som fiskar. Nu kommer lösningen; en specialdesignad paketresa med Inlandsbanan för kvinnor som vill lära sig grunderna i flugfiske.

Flugfiskeguider på resan är Therese Lundin, snart utbildad naturturismutvecklare och Emilie Björkman, fiskeguide som pluggar virkeslära. Två kvinnor som fullkomligt älskar flugfiske.

– Jag har fiskat hela livet, flugfiske började jag med för 12 år sedan och är sen dess fast, det är fantastiskt roligt, säger Therese.

Emilie berättar hur hon är frälst i de tekniska bitarna kring flugkastning, och att fånga fisk förstås.
– Jag vill kasta långt och tävlar gärna. Det är en utmanande sport där man alltid kan utvecklas och hitta nya tekniker.

Thereses engagemang i föreningen Fjällorna har tidigare år resulterat i en tjejfiskehelg. Nu är det dags för en paketresa tillsammans med Inlandsbanan.

Varför det är så få kvinnor vet de inte riktigt, men vill nu peppa andra att våga prova.
– Det finns ingen prestation i det, att vilja följa med ut i naturen och umgås räcker långt. Vi hoppas att fler hittar tjusningen med flugfiske, precis som vi har gjort, säger Emilie.

Paketresan ”Flugfiske för kvinnor” pågår i fyra dagar i juni och förutom grunderna i flugfiske blir det resa med Inlandsbanan, boende i stugor i skogen och lokal mat vid lägerelden. Resan och fisket är kring Sorsele i Lappland. Resan är för den som är nyfiken på flugfiske, gillar att vara ute i naturen, äta god mat och träffa likasinnade.

Om fisket
Det finns otroligt mycket fint vatten kring Sorsele och här finns både öring, röding och harr, avslöjar Therese.

Flugfiske för kvinnor anordnas den 20-23 juni
I paketresan ingår:

• Måltider och enkelt boende i delad stuga
  • Fiskeguidning av Emilie Björkman och Therese Lundin
  • Flugfisketeknik