Möjligheternas järnväg

Möjligheternas järnväg

Möjligheterna för Inlandsbanan, Sveriges inland och den svenska järnvägen finns om man väljer att fokusera på rätt saker som till exempel att ta vara på befintlig infrastruktur.

Genom att satsa 200 miljoner kronor på bärighetshöjande åtgärder på den 27 mil långa sträckan mellan Arvidsjaur – Gällivare skapas ett fullvärdigt alternativ till den enkelspåriga och hårt trafikerade banan mellan Boden Södra och Vännäs.

Satsningen skulle medverka till att stambanorna kan underhållas effektivt och säkert samtidigt som redundans skapas på sträckor som i dag endast utgörs av ett enkelspår. Inlandsbanan består av 110 mil tillgänglig järnväg, där hela sträckningen idag används för såväl godstrafik som persontrafik. Det finns tillgänglig kapacitet att använda och dra nytta av för såväl näringslivet som Trafikverket.

Nyttjas den tillgängliga kapaciteten som finns och möjligheten till planerade omledningar så slipper godstrafiken onödiga leveranstörningar samtidigt som nödvändigt och planerat underhåll kan genomföras. Vid omledningar får också de som arbetar med underhållet på järnvägen en säkrare och bättre arbetsmiljö vilket medför att de kan utföra arbetet på ett mer effektivt och kvalitativt sätt.

Detta är en del av det som Otto Nilsson, Inlandsbanans vd kommer att tala med Trafikverkets direktion om när de färdas på Inlandsbanan den 12 augusti 2014.

Otto Nilsson, vd Inlandsbanan
063 – 19 31 01 otto.nilsson@inlandsbanan.se