Populärt med tågäventyr i sommar

Populärt med tågäventyr i sommar

Igår 11 juni startade Inlandsbanans sommartrafik. Veckorna runt midsommar och första veckan i augusti är tågen i princip fulla. Det som sticker ut den här säsongen är att fler väljer att resa på en färdig paketresa.

- Äntligen är sommartrafiken igång, det är den roligaste tiden på året när Inlandsbanan fylls av glada resenärer från både när och fjärran, säger Eva Palmgren, tf chef Destination Inlandsbanan AB.

Bekväma paketresor populära

Fler än i fjol, 11 procent, har valt att resa med någon av paketresorna Inlandsbanan erbjuder, där tågresa, boende och vissa utvalda aktiviteter ingår. Paketet som lockat flest är ”Upptäck Inlandsbanan” med start i Mora eller Kristinehamn till Gällivare och tillbaka. Det är nästan dubbelt så många än förra sommaren som hittills bokat ”Tåg så in i Norden”. Ett paket där du åker flera olika järnvägar i Sverige och Norge, på Inlandsbanan, Mittbanan, Meråkerbanan och Nordlandsbanen.

Lockande att tågluffa i inlandet

Antalet sålda tågluffarkort, Inlandsbanekortet, är fler än i fjol. Och även försäljning av biljetter för enskilda sträckor har ökat. Som alltid är det trängre på norrgående tåg då fler väljer att starta sin resa från söder.

- Ett hett tips till de som ska tågluffa är därför att ta sig raskt norrut och under tiden fundera och planera var man vill stanna till några dagar och ta sådana stopp på väg söderut, säger Eva Palmgren.

Långväga resenärer

Flest resenärer kommer från Sverige. Andra länder i topp är England, Tyskland, Holland och Schweiz, men det kommer också mer långväga resande, från Australien, USA, Indien, Japan och Sydkorea.

Träffa våra resenärer och tågvärdar inför avgång
Varje dag från Östersund station avgår tåg till Gällivare 07.30 och tåg till Mora 08.37. För övriga tider se tidtabellen.

Eva Palmgren, tf chef Destination Inlandsbanan AB, 070-630 31 75, eva.palmgren@inlandsbanan.se

Inlandsbanan är en koncern som består av moderbolaget Inlandsbanan AB samt dotterbolagen Destination Inlandsbanan AB och Inlandståg AB. Inlandsbanan AB ägs av 19 kommuner längs banan.

Dotterbolagen Destination Inlandsbanan och Inlandståg AB ägs till 100 % av moderbolaget. På uppdrag av staten förvaltar Inlandsbanan AB infrastrukturen för järnvägsanläggningen mellan Gällivare och Mora.