Ta tåget till jobbet och skolan. Pendla med Inlandsbanan.

​Succé för pendeln i Dalarna

Suget efter att pendla mellan Orsa och Mora är stort. Bara under torsdagen, den fjärde dagen Inlandsbanans pendel varit igång åkte cirka 70 personer.

Totalt sett har 188 pendlare åkt under de fyra dagar sedan starten i måndags fram till i går torsdag.

- Av pendelns åtta avgångar per dag kan vi se att den populäraste är den som avgår 07.20 från Orsa samt den näst sista och sista turen från Mora, med avgångstiderna 15.05 och 16.10, säger Ulrica Dahlqvist, chef Destination Inlandsbanan AB.

Och skolungdomarna har hittat pendeln. Emelie Kjellstedt, tågvärd på pendeln, säger att det blev en ökning när skolorna startade i tisdags.

- Vi visste redan innan trafikstart att det fanns ett intresse av pendling mellan Orsa och Mora bland annat genom det medborgarförslag som lämnats in till Orsa kommun. Och vi har stora förhoppningar om att projektet ska bli lyckat. Det är väldigt roligt att se att resenärerna hittat till oss så direkt efter premiären, säger Ulrica Dahlqvist.

Inom kort kommer det att ske officiell invigning av pendeltrafiken i Orsa.