Det är fullt möjligt att inom en relativt kort tid skapa en järnvägslänk till nytta för inlandet och Sverige, en möjlighet som kommer att skriva ett nytt kapitel i svensk järnvägshistoria.

Upprustningen av Inlandsbanan

Inlandsbanan AB är flera steg närmare ett förverkligande av en historisk upprustning av järnväg i Sverige.

Upprustningsplanerna intensifierades i början av det här året och i maj skrevs en avsiktsförklaring med det australiensiska bolaget Macquarie om att hitta former för samarbete. Det är en exklusiv avsiktsförklaring som gäller till och med juni 2018.

Tillsammans med Macquarie har Inlandsbanan AB bland annat undersökt den framtida trafikutvecklingen för att förstå marknadens behov av järnvägstransporter.

– I Norrland är det en extrem kapacitetsbrist som flera kunder på järnvägen vittnat om. Lägg till faktumet att det bara finns ett spår och inget alternativ vid eventuella stop på trafikverkets bana, så kallad redundans. Marknaden är i akut behov av mera kapacitet och tillförlitlighet till järnväg, säger Peter Ekholm, vd Inlandsbanan.

Tillsammans med Macquarie har även löpande dialog förts med Trafikverket för att diskutera infrastrukturprojektet och inte minst med koppling till Nationell plan för transportsystemet 2018–2029.

Trafikverket har uppdraget att redovisa hur planförslaget beaktar de sex prioriterade samhällsutmaningar som regeringen beskriver i planeringsdirektivet. Inlandsbanans infrastrukturprojekt svarar upp till samtliga utmaningar.

När det gäller stora investeringar är det ett krav från ägarna att ledningen tar ett brett perspektiv på möjlig finansiering. Därför undersöker Inlandsbanan möjligheten till lånefinansiering av projektet som ett alternativ.

– Inlandskommunerna förutsätts inte ta någon som helst risk i infrastrukturprojektet. Svenska staten äger järnvägen Inlandsbanan och vi förvaltar/utvecklar statens egendom, säger Peter Ekholm.

Peter Ekholm, vd, 063 – 19 31 01, peter.ekholm@inlandsbanan.se