Förskolechef Fredric Gieth valde Polyglutt efter positiv utvärdering

Förskolechef Fredric Gieth valde Polyglutt efter positiv utvärdering

Grundaren till de populära Facebook-grupperna Förskolan.se och Förskolechefen.se heter Fredric Gieth. Han har arbetat som förskollärare i 12 år i bland annat Partille och Göteborg. Han har även varit lärarutbildare på förskollärarutbildningen på Högskola i Borås. Sedan 2017 arbetar Fredric som förskolechef för Milstensgläntans förskola och Milstensgårdens förskola, två förskolor i Borås som valt att använda Polyglutt.

Hur kommer det sig att ni ville ha tillgång till Polyglutt?
Efter att jag hade läst om Polyglutt (jag tror det var i tidningen Förskolan) utsåg jag en avdelning som under en månad fick i uppgift att utvärdera tjänsten. Resultatet var så pass gott att det inte var mycket att fundera över.

Hur arbetar ni med Polyglutt?
Vi kommer att arbeta med Polyglutt som ett projekt i höst, det heter Lingius.

Vilken nytta tycker ni att Polyglutt ger?
Likvärdig undervisning utifrån att vi arbetar med samma material. Alla barn ska få en likvärdig möjlighet att utveckla sitt modersmål. Det möjliggörs nu.

Hur tycker barnen det är att använda Polyglutt?
Kommentar från avdelningen Lejonhjärta:

"Vi märkte tydliga reaktioner hos barnen när vi hade använt tjänsten ett tag. Barn som tidigare var lite tystlåtna och inte så aktiva vid bokläsningen/boksamtalen blev mer aktiva och engagerade. Vi tolkade det som att de kände sig stolta och bekräftade av att få boken uppläst på "sitt språk."

Snart får vi TAKK- och teckenspråksfilmer till bilderböcker i Polyglutt, vad tycker ni om det?
Eftersom vi är en förskola där vi arbetar med både AKK och TAKK ser vi verkligen framemot ytterligare ett verktyg som stöder det arbetet.

Skulle ni rekommendera andra att använda Polyglutt?
Ja. Det vi upplever som positivt med Polyglutt är:

• gränssnittet och layouten gör det lätt att navigera i appen - både för barn och vuxna ljudet med tydliga berättarröster
  • avsnittet med handledning som beskriver vikten av litteratur och syftet med läsning i förskolan, didaktiken kopplad till läsning i förskolan (läsmiljön, val av bok, boksamtal etc.), vikten av litteratur i temaarbete och hur man i tjänsten kan arbeta med att skapa egna temabokhyllor
  • bokhyllor med redan förinställda kategorier underlättar val av litteratur utifrån ålder, ämne etc. (precis som vi själva delar upp litteratur analogt i förskolans bibliotek)
  • möjligheten att skapa egna bokhyllor
  • att det finns böcker på flera språk. Möjligheten att välja olika språk för oss som arbetar med flerspråkiga barn är ovärderligt, speciellt när utbudet på analoga böcker är ganska litet och svårtillgängligt.
  • tillgängligheten - att omedelbart ha tillgång till ett rikt digitalt bibliotek
  • hållbarheten - inga böcker som går sönder eller slits ut
  • möjligheten att vara mobil, ladda ner böcker om man inte har tillgång till wifi och ta med sig biblioteket
  • att det finns barnläge vilket gör att barnen bara kommer åt det de behöver om de själva vill läsa/lyssna
  • att språken som det talas fler dialekter av är det som är det mest talade
  • att ha tillgång till samma bok på flera språk. Forskning visar att om man arbetar parallellt med samma ord/begrepp på första- som andraspråket så stärker det barnens språkutveckling.