Ur Digilär Geografi

Digilär och ILT Inläsningstjänst satsar på utökat lässtöd i digitala läromedel

Tillsammans med ILT kommer Digilär, som är en del av Natur & Kultur, erbjuda inläst text i samtliga digitala läromedel för mellanstadiet, högstadiet, gymnasiet och sfi.

Med ny teknik finns möjlighet att utveckla pedagogiskt lässtöd för att göra undervisningen mer lättillgänglig och inkluderande. Inläst text är en av de funktioner som elever uppskattar allra mest.

Inläst text

Idag finns det möjlighet att lyssna på texten i alla Digilärs läromedel med hjälp av talsyntes, samt inläst text i alla språkläromedel. I samarbete med ILT blir det nu möjligt att få inläst text som alternativ i samtliga läromedel.

För kunder till ILT och Digilär innebär samarbetet en fantastisk fördel, helt utan extra kostnad. I dagsläget har 286 av Sveriges 290 kommuner tillgång till inlästa läromedel hos ILT vilket gör att Digilärs kunder över hela landet kommer kunna ta del av detta.

– Vi vet att våra användare sätter stort värde på de lässtöd och funktioner för individanpassning som vi erbjuder i Digilär. Med ILT:s expertis när det gäller inläsning kan de garantera den kvalitet som vi vill erbjuda våra kunder, säger Helena Holmström, förlagschef Natur & Kultur Läromedel.

– För oss är det glädjande att nu kunna erbjuda våra kunder inläst text även i digitala läromedel. Det är ett naturligt steg för oss i och med digitaliseringen i skolan. Och vi vet att många elever uppskattar mänskligt tal framför talsyntes. Att samarbeta med Digilär, som är en av marknadsledarna, är väldigt spännande, säger Jakob Skogholm, vd ILT Inläsningstjänst.

Prova idag

Inläst text från ILT finns redan publicerat i Digilär Geografi 7–9 och samtliga läromedel kommer uppdateras löpande. Samarbetet innebär att ILT levererar inläst text direkt i Digilärs gränssnitt till alla elever och lärare som är kopplade till en skola som också är kund hos ILT.

Välkommen att prova Digilärs läromedel på digilar.se

För mer information kontakta:

Marknads- och försäljningsdirektör
ILT Inläsningstjänst
alexandra.blomberg@inlasningstjanst.se

Ann Förberg
Marknadschef
Natur & Kultur Läromedel
ann.forberg@nok.se

ILT Inläsningstjänst

Digilär, en del Natur & Kultur
Digilär är en del av Natur & Kultur och tillsammans erbjuder vi tryckta, blended eller heldigitala läromedel för förskolan, grundskolan, gymnasiet, och vuxenutbildningen.

Vi är just nu i en spännande utvecklingsfas med ett nytt erbjudande till förskolan och skolan – en digital bilderbokstjänst som heter Polyglutt. Vårt utbud av smarta tjänster passar från förskolan till vuxenutbildning och bidrar till att ge alla elever likvärdiga förutsättningar att klara skolan. Vi jobbar nära många av de stora förlagen och skapar mervärde för deras läromedel och skönlitteratur.