Malå kommun ökar tillgängligheten av inlästa läromedel!

Malå kommun ökar tillgängligheten av inlästa läromedel!

Malå kommun har nyligen anslutit sig till Inläsningstjänst ABs kommunabonnemang för inlästa läromedel vilket underlättar för eleverna i skolan som föredrar eller har behov av inlästa läromedel. Med kommunabonnemanget får kommunens skolor tillgång till ca 2.300 inlästa läromedelstitlar. Malå kommun satsar på att förbättra studieresultaten samtidigt som kommunen är i spetsen för en bättre skolgång så att elevernas möjligheter och självförtroende ökar.

Abonnemanget bidrar till att Malå kommun uppfyller regeringens mål om ett tillgängligt Sverige för alla 2010.

Kommunabonnemanget som alla kommuner kan ansluta sig till har utarbetats i samarbete med Inläsningstjänst AB med följande förlag representerade Adastra läromedel, Bonnier Utbildning, Gleerups, Interskol, Liber, Natur och Kultur och Utbildningslitteratur.

Inläsningstjänst Utbildning och Media i Stockholm AB har sedan starten 1990 vuxit till Sveriges marknadsledande producent av inläst material. Med vår stora kapacitet växer vi även utomlands i takt med att de internationella uppdragen ökar.

Merparten av våra inläsningar produceras som hjälpmedel för personer med synskada, dyslexi eller andra former av läs- och skrivsvårigheter.

1995 gjorde vi en satsning på inläsningar av läromedel på kassett för grundskolan. Det som till en början rörde sig om 10 läromedel har idag resulterat i en katalog med över 2300 inlästa läromedel.