Båt botten tvätt i Waxholms Gästhamn

- Som ytterligare ett led i vår vision att bli Sveriges mest miljömedvetna gästhamn ger vi nu alla möjlighet att på ett enkelt och effektivt sätt tvätta botten på sin båt istället för att botten måla varje år med giftig båt botten färg, säger Mats Larsson, Waxholms Hamn AB

Många rubriker har dom senaste åren skrivits om hur giftig båt botten färg påverkar vattnet där båtarna ligger och där de färdas och nu kan det alltså vara slut på det.

Just runt Vaxholm finns många stora båtklubbar, och i Waxholms gästhamn kommer det nu att finnas möjlighet att göra rent båtens botten på ett smidigt sätt, något som inte bara tar bort bottenfärgen, utan något som också bidrar till att motorbåtar drar mindre bensin och på så sätt minskar utsläppen.

- Vi tror att detta kommer att vara framtiden, fortsätter Mats. Bensinförbrukningen på sjön kommer att minskas totalt och många båtägare drar sig i det längsta när det är dags att ta upp båten för vinter förvaring då många timmars jobb med högtrycks tvätt och borstar väntar. Nu blir det enkelt att bara åka förbi gästhamnen och på mindre än 20 minuter har du en skinande ren botten på din båt.