Västsvenska Hencol har utvecklat världens första digitala beslutsstödsystem som genererar information om djurens tillväxt och hälsa i realtid.

De digitaliserar lantbruket med hjälp av AI – tar in drygt 10 miljoner

Hencol från Innovatum Startup vill hjälpa lantbrukare att fatta smartare beslut. Därför har de utvecklat världens första digitala beslutsstödsystem som genererar information om djurens tillväxt och hälsa i realtid. Nu tar de in över 10 miljoner i nytt riskkapital.

Till skillnad från andra delar av lantbruket, där flera digitala innovationer gjort intåg och förändrat arbetssättet i grunden (exempelvis mjölkroboten), ligger digitaliseringen av djurhållning långt efter. Det vill Hencol ändra på.

– Vi hjälper lantbrukare att gå ifrån ett traditionellt arbetssätt till att dra nytta av alla fördelarna med digitalisering. Med hjälp av vårt system kan lantbrukaren följa de enskilda djurens tillväxt och hälsa digitalt via datorn, paddan eller i telefonen. Med det som stöd kan de fatta smartare beslut som leder till stora ekonomiska besparingar, förbättrad djurhälsa och med mindre miljöpåverkan som följd, säger Hencols vd Johan Karlberg.

Finansmannen Patrik Bergman bland investerarna

Nu har Hencol avslutat sin första kapitalrunda på över 10 miljoner kronor. Bland investerarna finns entreprenören och finansmannen Patrik Bergman som också tagit plats i styrelsen.

– Vi skall ta Hencol från ett forsknings- och utvecklingsbolag till ett kommersiellt bolag med potential att bli världsledande inom digitaliseringen av lantbruket, säger Patrik Bergman.

– Vi har lyckats med vår målsättning att få in en mix av investerare som delar vår vision och som kan bidra till att expandera företaget, fortsätter Patrik.

Användbart inom många former av djurhållning

Hencols system är baserat på tio års forskning och utveckling. Det är idag det enda i sitt slag som använder big data och AI-algoritmer som beslutsstöd inom djurhållning. Systemet är kombinerat med en IoT-plattform där djuren väger sig själva i sin egen stressfria miljö.

– Hittills har vi främst fokuserat på nötköttsbönder som tidigt förstått fördelarna med digitalisering och värdet av en datadriven verksamhet. Men tekniken är applicerbar på andra former av djurhållning där man vill följa djurens utveckling och hälsa, säger Johan Karlberg.

– Det finns många fördelar med en ökad digitalisering inom lantbruket. Arbetet blir mer resurseffektivt och skapar helt nya förutsättningar för att bygga lönsamma verksamheter med friskare och mindre stressade djur, avslutar Johan.

En del av Innovatum Startup

Sedan 2016 har bolaget ingått i Innovatum Startups inkubator i Trollhättan där de fått affärsutvecklingshjälp och stöd att vidareutveckla bolaget.

– Vi har jobbat tillsammans med Hencol under flera år nu och de står inför en otroligt spännande resa. Jag är övertygad om att de kommer ha en stor inverkan för bättre djurhållning och den digitala revolutionen som lantbruket går in i, säger Thomas Lööw, bolagets affärsutvecklare på Innovatum Startup.

Kortfakta Hencol
Hencol grundades 2008 i västsvenska Grebbestad av Pia Källqvist, Henrik Österlund och Christer Wiik. Bolaget har i dag sju anställda och kontor i Grebbestad och Stockholm.

Johan Karlberg, vd Hencol
johan.karlberg@hencol.se