RISE investerar i ny avancerad röntgenutrustning

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2017 12:10 CEST

RISE nya röntgeninstrument SAXS & WAXS

RISE division Bioekonomi har investerat i instrumentet SAXS & WAXS, en avancerad röntgenutrustning som blir ett viktigt komplement till divisionens befintliga analysinstrument. Den nya utrustningen kan också ses som ett försteg till försök på synkrotronljusanläggningen vid MAX IV i Lund. Med analyser från SAXS & WAXS får forskarna preliminära parametrar inför sådana försök.

Redan nu finns stort intresse både inom RISE egen forskning och bland andra aktörer för att använda utrustningen. Tack vare SAXS & WAXS ökar möjligheterna att till exempel studera strukturer och kristallinitet hos cellulosa. Detta har särskilt stor betydelse för det kommande forskningsprogrammet The Bioeconomy Research Programme 2018–2020.

– Tekniken kommer ge oss en ännu bättre bild av cellulosans övermolekylära struktur i de cellulosabaserade material som vi utvecklar. Jag tror att den även kommer bidra till bättre processer för skräddarsydda massor, säger Tomas Larsson som ansvarar för SAXS & WAXS-instrumentet vid RISE Bioekonomi.

– Vi har redan genomfört en preliminär körning med regenererad cellulosa från våra egna högreaktiva specialpappersmassor. Tekniken verkar lovande och instrumentet är lätt att komma igång med, säger Fernando Alvarado som var en av de första forskarna att testa den nya röntgenutrustningen.

SAXS står för Small Angle X-ray Scattering och WAXS står för Wide Angle X-ray Scattering.

För mer information, kontakta Tomas Larsson, tel. 0768 767 130, tomas.larsson@ri.se

Innventia, SP och Swedish ICT har gått samman i RISE, Research Institutes of Sweden för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner för näringsliv och samhälle. Innventiakoncernens verksamhet ingår i sin helhet i division RISE Bioekonomi. Genom forskning, utveckling och innovationsstöd stärker vi våra kunders långsiktiga konkurrenskraft och bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Läs mer på www.ri.se.

Kommentarer (0)