Försäljningen tar fart för Speakify

Nyhet   •   Dec 28, 2015 10:35 CET

Ett ökat tryck på språkinlärning har gjort att allt fler börjar få upp ögonen för Inova-företaget Speakify. I veckan stod det klart att Region Värmland köper 200 licenser.
– Det känns spännande att man satsar på Speakify, säger Mats Löfberg.

Nu ska språkinlärningsverktyget Speakify 2.0 börja användas på riktigt. I ett utvecklingsprojekt tillsammans med Region Värmland finansieras 200 licenser, som ska användas i tre olika verksamheter i Hammarö Kommun; Ensamkommande flyktingbarn på Sätterstrands HVB-hem, kommunplacerade invandrare som ännu inte hunnit börja med SFI och på ett privat asylboende på Sätterstrands vandrarhem.

– Det här är jättespännande och vi tycker det är fantastiskt att Region Värmland och Hammarö Kommun valde att samarbeta med oss i det här utvecklingsprojektet. Speakifys syfte är att bidra till en lyckad integration, och i det här projektet får vi förutsättningarna att komma ut och göra det, säger Mats Löfberg, projektledare på Speakify.

God respons på Speakify 2.0

Sedan Speakify 1.0 släpptes har man vidareutvecklat tjänsten, allt för att användaren snabbt ska ta till sig det nya språket. Speakify bygger på att både förstå och lära sig de mest använda orden i svenska språket, med andra ord ”vardagssvenskan”. Utifrån den feedback man fått från testanvändare har man stuvat om en hel del i tjänstens utformning, och lagt till egenskaper som ska göra användandet ännu bättre.

– Syftet med att använda Speakify 2.0 är att användaren framför allt ska lära sig förstå. Därför har vi ändrat verktygets utseende och lagt till egenskaper som spelifiering för att öka ”kul-faktorn”, nytt är även att man kan lära sig läsa och skriva, säger Hosi Rooznamechi, vd på Speakify.

Som ett led i kvalitetssäkringen av verktyget tar Speakify bland annat hjälp av Ann-Britt Enochsson, docent i pedagogik vid Karlstads universitet, som är mycket positiv till verktygets utveckling.

– För oss är det viktigt att det vi gör har en vetenskaplig grund och att det finns en pedagogisk förankring som stödjer att vi gör det här på rätt sätt och genom Ann-Britts engagemang får vi det, avslutar Mats.

Utvecklingsprojektet börjar redan 11 januari 2016 och den 29 april ska Speakify, tillsammans med Region Värmland, presentera projektet för alla de värmländska kommuncheferna.

Intresset för Speakify är stort och i skrivande stund kom information om att fler leveranser är på gång.

Text: Victoria Österberg