hemCheck blev årets alumniföretag 2015

Nyhet   •   Feb 02, 2016 08:32 CET

I fredags var det äntligen dags för Inovas Entreprenörsträff 2016. 170 personer hade samlats kring ett gemensamt intresse – entreprenörskap.
– Eventet överträffade alla förväntningar.
Bästa minglet, Inova-företag i mängder, stimulerande och lekfulla aktiviteter, bra musik både live och via Aifis högtalare, läckraste mingelmaten, 2015 års alumnipris och avslutning på högsta nivå – med Lisa Lindström från Doberman, säger en leende Britt Lööv, verksamhetsledare hos Inova.

Inovas årliga alumniåterträff blev den här gången något större. I ett samarrangemang med Paper Province, Drivhuset, Innovation Park, Nova Mat & Möten, Karlstads universitet och Swedbank tog man eventet till nya höjder under ledning av moderatorn Helena Wiktelius. Men även om eventet ändrat skepnad fanns många traditionella inslag kvar.

Närmare 40 Inova-företag hade begett sig till Innovation Park i Karlstad för en eftermiddag fylld av mingel, erfarenhetsutbyten och självklart för att applådera fram 2015 års alumniföretag. Detta var elfte året i rad som Inova utser årets alumniföretag. Och det var efter en spännande motivering som Britt Lööv, tillsammans med 2014 års pristagare Fredrik Svensson från Redpill Linpro, till slut avslöjade 2015 års alumniföretag – hemCheck.

Motivering:

Målinriktat hårt arbete, uthållighet, rätt kompetens i rätt tid och ett omfattande fotarbete ute hos användare har varit viktiga framgångsfaktorer för hemCheck.

Allt började med en matchning av affärsidé och en ung biomedicinare med näsa för äventyr. Hon är idag företagets VD med inställningen att man ska se vad som krävs här och nu, och lösa det.

hemCheck genomför just nu kliniska tester inför kommande marknadsintroduktion.

– Det är alltid lika roligt att få utse årets alumniföretag. Bakom varje framgångsrikt startup finns det en mångsidig champion och det gäller verkligen hemCheck. Annelie Brolinson är en förebild för andra entreprenörer, säger Britt Lööv.

hemCheck är ett medicinteknikföretag som utvecklat en ny teknik för effektivare analyser av blodprov efter provtagning.