Inova får förstärkning

Nyhet   •   Jan 15, 2016 15:52 CET

Nytt år, nya möjligheter – och ny medarbetare! Robert Sundberg tillträder som inkubatorchef med fullt fokus på att vidareutveckla Inovas inkubatorverksamhet. Med en bred kompetens från olika branscher och ett stort intresse för uppstartsbolag vill han öka kännedomen om Inovas inkubator och se till att fler bolag och idéer hittar dit.

Robert Sundberg är ursprungligen från Forshaga. Med en examen som elektroingenjör från Karlstads universitet började han sin yrkesbana som programmerare och projektledare på Ericssons kontor i Karlstad. År 2000 tog jobbet honom till Stockholm – där hans första uppdrag var att, som en av tre projektledare, leda ett globalt projekt som innefattade 350 personer med en omsättning på 400 Mkr.

– Planen var att jag skulle arbeta i Stockholm ett par år för att skaffa mig lite mer erfarenhet, ett par år som istället blev 16 år, berättar Robert.

Under sina år i Stockholm har Robert hunnit med allt från att projektleda SonyEricsson första smartphone och jobba med affärs – och produktutveckling till att driva sitt eget företag.

– Nu kändes det som det var dags att styra hemåt igen. När man har familj är Värmland där jag vill vara. Sen vill jag självklart ta med mig den breda erfarenhet jag skaffat mig på de nationella och internationella företagen där jag jobbat, tillbaka hem till Värmland.

Under tiden i Stockholm har Robert alltid haft en koppling till Karlstad, då han varit engagerad i Karlstads stolthet Carlstad Crusaders. I dag sitter han även som klubbdirektör i föreningen.

Fokus på processen

För Robert är relationen med Inova ganska ny, men startupvärlden är långt ifrån okänd. Genom hans tidigare engagemang i olika uppstartsbolag har han både testat processer och funktioner hos andra inkubatorverksamheter. Nu ser han fram emot att göra Inovas inkubator till en av de bästa i Sverige.

– Jag hoppas att jag, tillsammans med Britt, ska kunna skapa en process som är anpassad till den verklighet vi befinner oss i, och där vi utgår både från de bolag som sitter i inkubatorn och de som är på väg in. Sen hoppas jag kunna göra Inova mer känt för de bolag och idéer som behöver inkubatorn för att få sina affärsidéer att lyfta.

– Det är fantastiskt kul att välkomna Robert till teamet. Han kommer att utgöra en stark drivkraft för att stärka hela vår process, med målet att fler starka tillväxtbolag etableras med stöd av Inova – snabbare, säger Britt Lööv, verksamhetschef på Inova.

Snabba fakta om Robert Sundberg

Ålder: 41

Bor: För tillfället i Stockholm, men har köpt hus i Karlstad.

Gör på fritiden: Hejar på Carlstad Crusaders och spelar golf.

Styrkor: Bred erfarenhet från affärsprocessens olika områden.

Det här visste du inte om mig: Projektledde första telefonen som levererades – på utsatt tid – i SonyEricssons historia.