Ny teknik ger bättre blodprover

Nyhet   •   Okt 13, 2015 13:34 CEST

Säkrare blodprover ska rädda liv. Karlstadsföretaget Hemcheck har utvecklat en ny teknik för effektivare analyser efter provtagning. Nu väntar kliniska studier på flera av landets sjukhus, ett efterlängtat steg i företagsutvecklingen.

– Det känns jättespännande. Jag ser väldigt mycket fram emot att få viktig feedback från användarna, säger Annelie Brolinson, vd på Hemcheck.

Varje dag tas mängder av blodprover på sjukhus och vårdcentraler runt om i världen. En del av dessa går inte att analysera på grund av hemolys, det vill säga trasiga röda blodkroppar som gör provet obrukbart. Oftast tar det dessutom alldeles för lång tid innan felet upptäckts och provet kan tas om. Hela vårdkedjan påverkas negativt. Med den lösning som snart kommer att levereras av Hemcheck kan felet spåras redan vid provtagningstillfället. Vilket sparar både tid och pengar.

– Företagets grundare Mathias Karlsson är läkare och såg ett behov av att kunna identifiera prover som behövde tas om i direkt anslutning till provtagningstillfället. Han grundade bolaget, ordnade med finansiering och behövde då någon som tog idén till produkt. Det var så jag kom in i bilden. Som doktor i ämnesomsättning och med bakgrund inom biomedicinsk laboratorievetenskap hade jag rätt kompetens. Därför är jag också extra glad över att vi äntligen är i ett läge där den tekniska lösningen faktiskt kan testas på riktigt, säger Annelie.

Teknik på frammarsch

Under två år, mellan 2011 och 2013, var Hemcheck ett av Inovas tillväxtföretag. Annelie och Mathias har tillsammans med Fredrik Sjövall, en av Inovas företagsrådgivare och ställföreträdande vd under Annelies föräldraledighet, utvecklat innovationen.

Tekniken är på frammarsch och intresset för lösningen blir allt större. Hemcheck går också in i en ny fas, teamet växer när fler anställs och nu är nästa steg att börja mer verklighetsnära tester.

– Vi vill vara med och påverka arbetsmiljön för vårdpersonalen i en positiv riktning, men då gäller det också att möta samma verklighet som de möter. Det är först då vi kan testa och bevisa produktens verkliga potential, säger Annelie.

Strategiskt arbete

Nu är hon tillbaka på vd-posten på heltid. Och det är en ny arbetsvardag hon möter. Under hennes ledighet har fyra nya medarbetare anställts, bland annat den tekniska chefen Björn Eriksson. Att rekrytera var inte en helt enkel match. Som ett litet bolag är sårbarheten stor, men med rätt kontakter har processen kunnat hållas relativt smidig.

– Det är aldrig lätt att våga ta klivet, tajmingen måste funka både internt och externt mot våra finansiärer. För oss har inte enbart den tekniska kompetensen varit viktig utan också att själva individen ska fungera i vårt team. Som ensam har det varit svårt att hinna med alla de delar som ingår i utvecklingen av en idé, och nu ser jag fram emot att ha en mer strategisk roll med ett större ansvar för den kliniska studien, säger Annelie.

Text & bild Elma Pasalic