Off2Off skapar secondhandmarknad för hjälpmedel

Nyhet   •   Nov 03, 2011 10:30 CET

Idag läggs mängder av överblivna hjälpmedel, kontorsmöbler och utrustning på lager hos kommuner och landsting. Tack vare off2off kommer utsorterat material att förmedlas vidare till andra offentliga verksamheter. Nu ska off2off vidareutveckla sin idé i Inovas inkubator.

Bakom idén till off2off står Fredrik Östlin, tidigare sektionsledare på hjälpmedelsservice i landstinget och med en bakgrund som sjukgymnast.

– Idén till off2off föddes när kollegor hade ett överskott på smärtstimulatorer som de inte visste vad de skulle göra med. "Kan ingen lösa det här problemet?", och därmed var tankarna igång.

Tack vare off2off:s affärsidé kommer kommuner och landsting nu att kunna minska sina lagerutrymmen och samtidigt ökar tillgången på produkter som är svåra att få tag på, exempelvis tillbehör och reservdelar som har utgått hos en leverantör. Dessutom bidrar arbetssättet till en minskad miljöpåverkan då färre saker slängs och istället säljs vidare och får en förlängd livslängd.

Materialet och hjälpmedlen kommer att förmedlas via webbplatsen www.off2off.se, en sida som ännu är under utveckling.

– Webbplatsen kommer att vara öppen så alla kan söka vad som finns till försäljning och vad som efterlyses. Men för att lägga ut eller köpa material behöver man ha ett konto, som man får genom att teckna avtal med off2off.

Delägarskap med tidigare inkubatorföretagare

Delägare i off2off är Christian Paulson, vd och grundare till Noboxsolutions som lämnade Inovas inkubator så sent som för ett par månader sedan. Christian kommer att vara ansvarig för utvecklingen av webbsidan där förmedlingen sker. Kontakten har de fått med varandra genom Inova.

– Christian har medfört en viktig IT- och mediakompetens till off2off, våra styrkor kompletterar varandra på ett mycket positivt sätt.

Fredrik poängterar att hela resan från idé till verksamhet har skett tack vare kontakter med Innovationssluss Vivan, Xmentor och Inova där han nu får möjlighet till vidare rådgivning i inkubatorn.

– Nästa steg blir att starta projekt med ett antal intresserade kunder för att kunna utveckla tjänsten från "en betanivå till 1.0". Vi har fått ett väldigt positivt mottagande när jag har presenterat idén, så nu ser jag fram emot att få igång verksamheten på riktigt, säger Fredrik Östlin.