Spark till Silicon Valley

Nyhet   •   Sep 14, 2015 15:11 CEST

Glowbal Brain som utvecklar samarbetsplattformen Spark är ett av fyra svenska och nio norska företag som har blivit uttagna att vara med i startup-programmet TINC (Tech Incubators). Glowbal Brain är sedan tidigare ett av de företag som inkubatorn Inova har valt att satsa på.

I november är det dags för Inova-företaget Glowbal Brain att bege sig över atlanten för fyra intensiva veckor i Silicon Valley. Väl där väntar allt från affärsutveckling och rådgivning till workshops och meetups. TINC utgår från Nordic Innovation House som ligger mitt i Palo Alto, bara ett stenkast från Stanford University. Bakom projektet står Vinnova och Innovation Norway.

– Att de valde oss är fantastiskt roligt! Att på plats i Silicon Valley fortsätta utveckla vår plattform och vårt erbjudande är en otrolig möjlighet. Genom de rådgivare vi får tillgång till och genom det kontaktnät som finns där kan vi få ovärderlig input och komma framåt betydligt snabbare än vi annars hade haft möjlighet till, säger Martin Hamilton, grundare och VD på Glowbal Brain.

– Att kunna dela den här upplevelsen med andra startups bidrar med ytterligare möjligheter. Vi åker alla dit med liknande ambitioner och står inför liknande utmaningar. Vi kommer kunna ha ett stort utbyte av varandra för att få råd och stöd längs vägen, fortsätter han.

Vill få fler saker att hända

Sociala medier i dag är gjorda för att hålla kontakten, upptäcka, dela, skapa relationer och diskutera. Men när det gäller att hitta bra lösningar och gå från diskussion till handling är de inte lika bra. Med Spark vill man ändra på det och få fler saker att hända.

– Vi behåller det sociala, snabba och enkla från andra sociala nätverk men skapar ett tydligare fokus i diskussionerna och lägger till funktionalitet för att användarna enkelt ska kunna gå från en diskussion till att skapa faktiskt förändring. En förändring i sitt eget liv, i samhället, på sin arbetsplats, eller egentligen var som helst.

Tack vare ett unikt angreppsätt blir diskussioner i Spark både snabba och kreativa samtidigt som användarna får en tydlig överblick. Det gör också att oönskat spam eller internettroll får väldigt lite utrymme. Bättre idéer kan skapas och tas tillvara genom enklare samarbete. Och med funktioner som knappen ”commit” kan både personer och företag se till att idéerna blir verklighet.

I dag kan man se en tydlig trend där verktyg som används professionellt blir allt enklare att använda och mer liknar konsumentprodukter, som exempelvis Facebook. Det gäller även Spark, och med användarupplevlesen i fokus vill Spark fungera lika bra i arbetsrelaterade sammanhang som i privata.

– Genom det här angreppsättet kan vi också utforma en affärsmodell där Spark är öppet och fritt att använda för alla som vill, både privatpersoner och företag. På så sätt kan så många som möjligt testa Spark för se om det funkar för dem, säger Martin.

Siktar på att växa globalt

Glowbal Brain siktar på en global marknad, men ett viktigt delmål är att först ta Spark till den amerikanska marknaden. Spark släpps under hösten och TINC ger en möjlighet att testa den tidiga produkten direkt mot utvalda delar av marknaden där.

– Jag har mycket höga förväntningar, både på TINC och på mig själv. Det kommer bli roligt och utmanande, och förmodligen också utmattande. Att bo och arbeta i Silicon Valley har länge varit en dröm och mycket av min inspiration kommer från företag som startade och växte där.

Via Inova har Global Brain fått olika former av stöttning som hjälpt dem framåt, det har exempelvis gällt rådgivning och kontakter.

– För ett startup i ett tidigt skede är det otroligt viktigt att det finns aktörer som ser en och på olika sätt kan stötta längs vägen. Vi börjadepå Drivhuset och har med hjälp av Inova, Almi och nu Vinnova lyckats ta oss en bra bit på vägen. Men det återstår otroligt mycket arbete innan vi är där vi vill vara, avslutar Martin.

Var de vill vara? 100 miljoner användare globalt är deras mål. Efter det får de se…

Det här är Glowbal Brain

Glowbal Brain ABs verksamhet består i att utveckla den internetbaserade sammarbetsplattformen Spark. Glowbal Brain startades av Martin Hamilton 2012 och är sedan 2013 ett av företagen som inkubatorn Inova har satsat på. I dagsläget är det fem personer som arbetar med att utveckla Spark. Glowbal Brain är baserat i Värmland men har också verksamhet i Stockholm. Spark kommer släppas öppet och fritt på marknaden under hösten 2015.