Alfa-pengar till Inovas nya inkubatorföretag

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2013 10:07 CET

Chillcore Technology är Inovas senaste tillskott i inkubatorn. Företaget har tagit fram en helhetslösning för hemelektronik. De är även det första av Inovas inkubatorföretag som får ta del av ett lån från Sparbanksstiftelsen Alfa.

Det unika med Chillcore Technologys produkt är att privatpersoner nu kan skaffa en användarvänlig helhetslösning för hemelektronik utan att ruinera sig. Daniel Stenborg, grundare av företaget, menar att produkten i sig (kontrollcenter för ljud, ljus och bild) inte är unik men att helhetskonceptet och enkelheten är det.

–  Vår familj letade länge efter en teknisk helhetslösning för hemmet utan att finna det till ett vettigt pris. Jag har byggt och lekt med tekniska prylar sedan jag var liten så när vi inte hittade någon lösning så byggde jag och några kompisar ett system själva, säger Daniel.

Det är det systemet som Chillcore Technology nu håller på att utveckla och förfina. De kommer alltså att tillhandahålla ett kontrollsystem för hemelektronik där nyckelordet är enkelhet.

– Det finns riktigt avancerade system som är dyra men jag vill komma åt enkelheten och användarvänligheten, säger Daniel.

Daniel är utbildad ekonom och har tidigare jobbat på olika ledarposter inom telekomindustrin, bland annat i Kina. Han slutade dock med det och har sedan dess arbetat heltid med Chillcore Technology. Företaget har nu tagit plats i Inovas inkubator och kommer att få hjälp med bland annat affärsutveckling.

– Vi ser stödet från Inova som en certifieringsprocess genom att vi hela tiden måste tänka till och anpassa oss själva och våra idéer. Det ger oss också en kvalitetsstämpel, att vi är redo för att kunna växa, säger Daniel.

Inova fick i slutet av förra året 500 000 kr i bidrag från Sparbanksstiftelsen Alfa. Pengarna ska beviljas som lån till inkubatorföretag där de kan göra skillnad, exempelvis för att komma igång med produktion eller betydande marknadsföring. De är tänkta att återbetalas av företagen och återanvändas av nya inkubatorföretag. Lånen kommer att löpa på 2-3 år för att få igång affärerna.

– Det är kul att kunna bidra med de här pengarna som går till goda idéer i uppstartsfasen. Lånet, i samverkan med att Inova finns som ett stöd för företagen, gör att det finns goda möjligheter för tillväxt i nystartade företag. Det är just de här små beloppen som kan göra en stor skillnad i början, säger Johan Engström, bankchef på Swedbank i Karlstad.

Chillcore Technology är alltså det första inkubatorföretaget att bli beviljade lånet.

– Det här lånet är en förutsättning för att kunna komma vidare. Det är en av alla pusselbitar som gör att vi kommer att kunna ta oss ut på marknaden och växa, säger Daniel.

Johan verkar imponerad över Daniels produkt.

– Det här verkar vara en fantastisk, teknisk lösning och Chillcore Technology satsar fullt ut. Nu finns det en möjlighet för dem att få ut produkten på marknaden, säger Johan.

Foto: Daniel Stenborg, grundare och VD Chillcore Technology AB

Kontakt: Daniel Stenborg

E-mail: daniel@stenborg.se

Inova är en stiftelse som utvecklar människor och affärsidéer till växande företag. För att lyckas med detta har vi ett arbetssätt som bygger på att affärsidéer fångas upp och granskas. Visar det sig att de har potential att bli framgångsrika erbjuds de det stöd som behövs för att de ska kunna utvecklas.

Inovas verksamhet är öppen mot alla branscher och samarbete sker med flertalet aktörer inom såväl näringsliv och universitet som offentlig sektor.