Före detta telefonförsäljare tar upp kampen mot säljsamtal och bluffakturor

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 10:19 CET

Företagare får dagligen tackla mängder av påstridiga säljsamtal. Två telefonförsäljare insåg att de kunde avlasta företagen och bestämde sig för att byta sida. Nu tar de själva emot alla säljsamtal.

När Robert Eklund och Jack Hysell, två unga entreprenörer från Karlstad, själva jobbade som telefonförsäljare möttes de ofta av företagare som beklagade sig över mängden säljare som ringde. Samtidigt såg de ett växande problem med bluffakturering till svenska företagare, ett iakttagande som stämmer väl överens med revisionsbyrån PWC: s undersökning. Den visar att bluffakturering under 2012 omsatte mer än 1,2 miljarder kronor, med ett sannolikt enormt mörkertal.

– Vi bestämde oss då för att utveckla en tjänst som skapar ett bättre klimat för företagare att göra affärer i, säger Jack Hysell, grundare och delägare i det nystartade företaget Ad Acta Solutions.

Anpassade erbjudanden utan säljsamtal
Ad Acta Solutions hjälper företag att hantera bluffakturor och störande säljsamtal. Genom tjänsten Trygga Inköp tar Ad Acta över alla inkommande säljsamtal till ett företag. Det sker antingen genom befintlig växellösning eller genom manuell hänvisning. Ad Acta gör en behovsanalys där kunden får ange vilka typer av erbjudanden som är intressanta.

– Baserat på varje företags individuellt utformade profil lyssnar vi på säljarna, tar ner informationen i färdiga offerter och kvalitetssäkrar dessa mot olika varningslistor. Vi presenterar sedan offerterna till kunden en gång i månaden via e-post, säger Robert Eklund, grundare och delägare i Ad Acta.

– Jag är mycket positiv och upplever att tjänsten ger ökad trygghet i min kontakt med leverantörerna, säger Leif Hansson på Hanssons redovisning i Malmö som nyttjar Trygga Inköp.

Skydd mot bluffakturor
I tjänsten ingår även professionell hjälp med att hantera bluffakturor, vilket är ett snabbt ökande problem. Enligt bokföringsbyrån Speedledger hade var femte företagare mottagit en bluffaktura under första halvan av 2013.

– Vi pratar varje vecka med företagare som hamnat i bekymmer med kronofogden på grund av bluffakturering. Trots att fakturan är helt ogrundad är det viktigt att bestrida den på ett korrekt sätt, men tyvärr väljer många att slänga fakturan i papperskorgen, säger Robert Eklund.

För många företagare leder det till en betalningsanmärkning med allvarliga konsekvenser för företaget och långa tidsödande processer.

Beloppet på en bluffaktura är ofta under ett halvt basbelopp, det vill säga 22 500 kr. När det är lägre än ett halvt basbelopp får företagaren själv stå för eventuella rättegångskostnader. Ad Acta samarbetar med en affärsjurist och deras kunder kan skicka in bluffakturor som behandlas och bestrids på ett korrekt sätt i laga tid.

– Vi behåller ärendet tills det är färdigbehandlat. Det finns ingen tidsgräns, vi kämpar tills bluffmakarna ger upp, säger Jack Hysell.

Före mer information:
Jack Hysell, tfn 070-810 87 87
Robert Eklund, tfn 070-423 44 25
www.ad-acta.se

Bifogad bild: Robert Eklund och Jack Hysell

Källor:

http://www.pwc.se/sv/mybusiness/artiklar/vaga-anmal-bluffakturor.jhtml - Pwc omsättning bluffakuror

http://www.regeringen.se/sb/d/14774/a/227758 - Regeringen, konsumentskydd vid telefonförsäljning

http://www.regeringen.se/sb/d/7629/a/216907 - krav på skriftlig bekräftelse vid viss typ av telefonförsäljning

Inova utvecklar människor och affärsidéer till växande företag. För att lyckas med detta har vi ett arbetssätt som bygger på att affärsidéer fångas upp och granskas. Visar det sig att de har potential att bli framgångsrika erbjuds de det stöd som behövs för att de ska kunna utvecklas. Inovas verksamhet är öppen mot alla branscher och samarbete sker med flertalet aktörer inom såväl näringsliv och universitet som offentlig sektor.