Hemcheck och Bequine lämnar inkubatorn

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 15:37 CEST

Det är dags för Inovas inkubatorföretag Hemcheck och Bequine att lämna inkubatorn. Det kommer att firas, med pompa och ståt, i augusti när Inova anordnar sin traditionella
kickout för alla de bolag som lämnat inkubatorn det senaste året.

Både Hemcheck och Bequine tog plats i inkubatorn i maj 2011 och båda företagen har under resans gång tagit in externt kapital för att kunna utvecklas. Nu är det dags för dem att lämna Inova där de bland annat har tagit del av rådgivning, utbildning och kontorsplats.

Hemcheck är ett medicinteknikföretag som utvecklar instrument för att effektivisera blodprovstagningar, vilket bidrar till minskat lidande för patienten och besparingar av både tid och pengar inom sjukvården. Med Hemchecks metod blir det möjligt att redan vid provtagningstillfället, när
kanylen fortfarande sitter kvar i armen, ta reda på om provet är brukbart för analys eller behöver tas om. Om det går att komma åt de skadade proverna redan innan de skickas till laboratoriet finns mycket tid att spara.

Företaget grundades av Mathias Karlsson som rekryterade Annelie Brolinson som vd för företaget. Hon är i grunden doktor i ämnesomsättning och Inova har bland annat stöttat henne i arbetet med de affärsmässiga kunskaperna.

– Att tolka balans- och resultatrapporter är inget jag sysslat med tidigare och mycket tack vare Inova som stöttat mig med kunskaper inom ekonomi så har Hemcheck kunnat fokusera på kärnverksamheten, säger Annelie.

Christer Höglund grundade företaget Bequine och har utvecklat en unik, patenterad gel som kyler ner och förhindrar den svullnad som uppstår när trav- och galopphästar har genomfört intensiva träningspass. Svullnaden leder ofta till inflammationer och träningsförbud om den inte dämpas omedelbart.Gelen används i en specialdesignad kyldamask, vilken snabbt och smidigt kan fästas
om hästbenen efter ett pass och förhindra svullnaden. Initialt använde Christer gelen i ett bälte för reumatiker. När han sedan bytte applikationsområde till damasker för hästars ben såg Inova potentialen i produkten.

– Bequine står inför en stor produktlansering av kyldamaskerna. Christer har verkligen arbetat hårt för att nå hit och det är glädjande att se att det nu har gett resultat. Det finns all anledning att fira både
Hemchecks och Bequines framgångar i samband med vår kickout i augusti, säger Britt Lööv, verksamhetsledare på Inova.