Hemserviceföretag trotsar lågkonjunkturen och ökar omsättningen

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2009 14:04 CET

Karlstadbaserade Hemänglarna låter sig inte påverkas av lågkonjunkturen. Under hösten har företaget ökat omsättningen med över 30 %. Något som är resultatet av en tydlig miljöprofilering och ett helhetskoncept som har landat. Det menar grundaren Irina Swahn.
- Vi har jobbat målmedvetet med att nå fram med vårt budskap på ett tydligare sätt. Nu har det gett resultat, berättar Irina.

Stark miljöprofil, kraftfull marknadsföring och attitydförändringar i samhället. Det är några av de faktorer som har bidragit till Hemänglarnas framgångar.
- Vi har hittat huvudnycklarna för hur vi ska sälja och leverera till våra kunder på ett så framgångsrikt sätt som möjligt, berättar Irina.
Det var under oktober månad som Hemänglarnas framgångar tog fart på allvar. Omsättningen ökade då med 30 % och i november höjdes den sedan med ytterligare 5 %. Irina räknar med att december månad fortsätter lika positivt och har goda förhoppningar om att trenden är stabil.

- Vi har nått fram till våra kunder på ett tydligt sätt och därmed blivit mer välkända inom branschen. Samtidigt har våra kunder påverkats av den positiva attitydförändring som sker kring hemservice. Idag anses det inte konstigt att ta hjälp för att få ihop en stressig vardag, berättar Irina.

Irina Swahn grundade Hemänglarna för tre år sedan. Då hade hon en av Drivhusets "Start up"-platser i Park124. Redan när hon startade Hemänglarna var ambitionen att utveckla ett växande företag som med miljön i fokus skulle leverera det kunden behövde kring hemservice. Där kan snöskottning, städning, barnpassning, fönsterputsning och handling ges som exempel. Idag har Hemänglarna totalt 15 anställda. Kontoret finns kvar i Park124.

Det är ingen slump att Irina gav sig in i just hemservicebranschen. Hon hade erfarenheter inom området och såg dessutom stor potential i branschen. Irina gjorde rätt, hela branschen har nämligen sett en generell ökning de senaste åren. Något som till stor del beror på de politiska beslut som har gjort tjänsterna avdragsgilla, och därmed gör det möjligt för privatpersoner att dra av hälften av den totala kostnaden.

Men trots framgångarna lutar sig Hemänglarna inte tillbaka.
- Jag har flera spännande satsningar på gång och ska till exempel ta fram ett nytt IT-baserat bokningssystem under våren. Vi måste hela tiden utvecklas om vi ska kunna fortsätta växa framgångsrikt, avslutar Irina.

Kontakt:
Irina Swahn, VD